از راهبردهای چهارگانه انتخابات چه خبر؟

از راهبردهای چهارگانه انتخابات چه خبر؟

یكی از ابزارهای مهمّ قوّتِ كشور همین انتخابات است. مسوولانی كه مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم كه دنبال كرده‌اند- راهبرد مشاركت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص كنند

دنیای قلم -  احمد مازنی : در حالی كه سوت انتخابات در مرداد ماه دمیده شد و طبق برنامه اعلام شده در اسفند ماه امسال دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود اما هیچ نشانه‌ای از تمایل مردم به مشاركت حداكثری مشاهده نمی‌شود و تاكنون از سوی متولیان امر انتخابات نیز اقدام محسوسی در جهت ایجاد انگیزه برای احزاب و فعالان سیاسی برای حضور در انتخاباتی پرشور دیده یا شنیده نشده است. این در حالی است كه رهبر انقلاب در دیدار مسوولان در ۱۵ فروردین سال جاری بر اهمیت انتخابات تاكید و دستور تهیه راهبردهای چهارگانه ۱. مشاركت ۲. رقابت ۳. امنیت ۴. سلامت انتخابات را ابلاغ فرمودند: 
«این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف كشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسوولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف كشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته شود، باید قوی شویم.

یكی از ابزارهای مهمّ قوّتِ كشور همین انتخابات است. مسوولانی كه مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم كه دنبال كرده‌اند- راهبرد مشاركت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص كنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشاركت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)  علی‌القاعده هرگونه اقدامی در وضع قانون، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی و... باید مبتنی بر راهبردهای مربوط به انتخابات باشد، اما تاكنون به جای تهیه و ابلاغ راهبردهای مذكور اقدامات پسینی را انجام داده‌اند و از راهبرد‌ها خبری نیست.

 یكی از این اقدامات اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است كه نه تنها مشوق مشاركت حداكثری نیست بلكه مداخلات فراتر از اصول قانون اساسی و محدودیت‌ها را توسعه داده و آن را قانون‌مند كرده و انگیزه‌ها را برای مشاركت كاهش داده‌اند و   در پی آن با اعلام پیش‌ثبت‌نام و صدور پیامك برای عموم مردم برای نامزدی در انتخابات، به سبك فراخوان راهپیمایی‌ها، احزاب و چهره‌های شاخص سیاسی را دور زدند. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم و برخی نهادهای متولی انتخابات و نهادهای حاكمیتی بالاتر توضیح دهند كه برای تهیه راهبردهای مشاركت، امنیت، سلامت و رقابت در انتخابات چه اقدامی كرده‌اند و چرا قبل از تهیه و ابلاغ این راهبرد‌ها بر سوت انتخابات دمیدند؟

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.