آسیب جدی کم غذا خوردن

آسیب جدی کم غذا خوردن

نخوردن غذای کافی و محروم کردن بدن از مواد مغذی مهم می‌تواند متابولیسم و هورمون‌های ما را به هم بریزد و باعث کاهش انرژی، سرگیجه و خشم شود

دنیای قلم -  استرس، مشغله‌، بیماری‌ها، غم و اندوه و شلوغی زندگی روزمره می‌تواند بر ما و سلامت‌مان و به طور خاص، بر اشتهای ما تأثیر بگذارد. پس مهم است هشدارهایی را که بدن درباره نخوردن غذای کافی به ما می‌دهد ، جدی بگیریم تا  از تامین انواع مواد لازم برای بدن مطمئن شویم.


 
1- انرژی پایین


به گزارش «سلامت نیوز»،اگر برای چندین هفته بدون توجه به میزان چرت زدن یا کیفیت خواب خود احساس خستگی می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده که رژیم غذایی خود را مجدد ارزیابی کنید. هنگامی که ما دایم کم‌خوری می‌کنیم، بدن قادر به تامین سوخت مناسب خود نیست و این ممکن است باعث شود شما احساس بی‌حالی و تنبلی کنید. ما اغلب این را درباره رژیم‌های کم کربوهیدرات به طور خاص مشاهده می کنیم. با توجه به این ‌که کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای منبع اولیه انرژی سریع بدن هستند، منطقی است که محدود کردن آن‌ها می‌تواند منجر به سطوح انرژی کمتر از میزان ایده‌آل شود.


2- سرگیجه


زمانی‌ که غذای کافی نمی‌خورید، سطح قند خون شما می‌تواند به شدت کاهش یابد و باعث سرگیجه یا ضعف شود. اگر مدام احساس سبکی سر می‌کنید و نمی‌توانید علت آن را کاملاً بفهمید، به میزان غذای مصرفی خود نگاهی بیندازید. برای تقویت سریع، میان وعده‌ای با کربوهیدرات و پروتئین بخورید، مانند یک موز با مقداری کره بادام زمینی، یک مشت توت و آجیل و...


3- بهره‌وری ضعیف (مه مغزی)


مه مغزی می‌تواند نشانه‌ای از چندین چالش سلامتی باشد، اما یکی از علایم کلیدی نخوردن غذای کافی در طول روز است. به تعویق انداختن ناهار یا قطع وعده‌های غذایی معمولی برای شرکت در جلسات یا تماس گرفتن، انرژی مورد نیاز بدن برای ادامه کار را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین، اگر ساعت ۳ بعدازظهر به شدت احساس ضعف می‌کنید و متوجه می‌شوید که ناهار نخورده‌اید، این نشانه شما برای رفتن به آشپزخانه یا خوردن یک میان وعده است.


4- ریزش مو و ناخن‌های شکننده


اگر به اندازه کافی غذا نمی‌خورید یا مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنید، ارگان‌های دارای اولویت بدن در دریافت این مواد مغذی پیشرو خواهند بود که شامل مغز، قلب و ریه های شما می‌شود، نه مو، پوست و ناخن. البته ریزش مو بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. با خوردن غذاهایی که به تولید کراتین بیشتر کمک می‌کنند، شروع کنید. اسفناج، لوبیا، بلغور جو دوسر، ماهی قزل‌آلا، تخم مرغ و انواع توت‌ها همگی منابع بسیار خوبی از مواد مغذی دوست داشتنی مو و ناخن هستند. پروتئین، بیوتین، آهن، ویتامین b12 و اسیدهای چرب امگا 3، بهترین مواد مغذی برای کمک به حفظ ضخامت، درخشندگی و رشد موها هستند.


5- خلق و خوی تحریک پذیر


سطوح پایین گلوکز در واقع می‌تواند باعث پرخاشگری و رفتار خشونت‌آمیز شود. بهترین راه برای جلوگیری از تحریک‌پذیری مصرف وعده‌های غذایی منظم و میان وعده‌های مغذی است.


6- احساس سرما


همیشه احساس سرما می‌کنید؟ برای گرم نگه داشتن بدن در حین انجام سایر عملکردهای بدن، باید مقدار قابل توجهی غذا مصرف کنید. اگر به اندازه کافی غذا نمی‌خورید، احتمالاً نمی توانید گرمازایی را به طور موثر انجام دهید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.