در آلودگی هوا چطور از خود مراقبت کنیم

در آلودگی هوا چطور از خود مراقبت کنیم

وقتی هوا آلوده و پر از ریزگرد است، با رعایت چه نکاتی مواظب سلامتی‌مان ‌باشیم؟

دنیای قلم -زندگی در هوای آلوده سخت و دردسرساز است. آلودگی هوا و ریزگردها افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها، افراد مسن، زنان باردار و کودکان را به خطر می‌اندازد. آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا از یک شاخص کیفیت هوا (aqi) استفاده می‌کند و آن را با امتیازی از صفر تا 300 تعیین می‌کند. اگر این شاخص از 150 بالاتر برود به هوای ناسالم تبدیل‌می‌شود و در درجه‌های بعدی به بسیارناسالم و خطرناک می‌رسد، اما وقتی در معرض هوای آلوده و ناسالم هستیم، چطور می‌توانیم مواظب سلامتی‌مان باشیم؟


 
    در خانه ماندن را انتخاب کنید


ماندن در خانه و بستن در و پنجره‌ها اولین قدم برای حفظ سلامتی در زمان آلودگی هواست. حضور بیرون از خانه می‌تواند خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد.


    وقت بازی و ورزش نیست


ورزش‌ و کلاس‌های ورزشی را که در فضای باز برگزار می‌شوند، تعطیل کنید. به کودکان خود توضیح‌دهید در چنین شرایطی نباید از خانه بیرون رفت حتی اگر شهر چند روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل باشد.


    کولر آبی را خاموش کنید 


وقتی هوا پر از ریزگرد است و آلوده، روشن‌کردن کولرآبی باعث پمپاژ و به داخل کشیده شدن ذرات گرد‌وغبار می‌شود. در چنین شرایطی وسایل سرمایشی دیگری را جایگزین کنید. استفاده از بخورسرد و دستگاه تصفیه هوا هم می‌تواند به سالم‌سازی هوای داخل خانه کمک کند.


    وقتی بیرون می‌روید ماسک بزنید


اگر مجبورید بیرون بروید، باید بدانید آلودگی هوا زیر تابش اشعه خورشید در بالاترین مقدار خود است، پس بهتر است کارهای بیرون از خانه و محل کار را صبح زود یا عصر انجام دهید و حتما از ماسکی که لایه «ملت بلون» دارد (همان ماسک‌هایی که در زمان شیوع کرونا مصرف می‌کردید) استفاده کنید.


    تهویه مطبوع خودرو را تنظیم کنید


در هنگام رانندگی ضمن مطمئن شدن از بسته‌بودن کامل پنجره‌های خودرو، تهویه مطبوع خودروی خود را در حالتی قراردهید که هوای بیرون وارد نشود. اگر دید کافی ندارید، توقف کنید و در زمان مناسب‌تر به رانندگی ادامه دهید.


    با تغذیه خوب به ریه‌هایتان کمک کنید


در زمان آلودگی هوا، غذاهایی بپزید و بخورید که ویتامین های a، c، e و بتاکاروتن بیشتری داشته باشند. کره، سیب‌زمینی شیرین، جگر و هویج سرشار از ویتامین a هستند. پرتقال، توت‌فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و پاپایا منابع غنی ویتامین c هستند. برای دریافت ویتامین e بیشتر هم سبزیجات سبز برگ‌دار، غلات کامل، زرده تخم مرغ، کره و روغن‌های گیاهی مصرف کنید. همچنین  مقدار سلنیوم رژیم غذایی‌تان را بالا ببرید چون سلنیوم از آسیب رادیکال‌های آزاد به کبد و ریه‌ها و ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. برای جذب کامل سلنیوم، تخم مرغ، پیاز، سیر، غلات کامل و ماهی بخورید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.