به این دلایل با کفش وارد خانه نشوید

به این دلایل با کفش وارد خانه نشوید

آلودگی هایی که با کفش وارد خانه می شوند کدامند

دنیای قلم -یکی از عادت‌های بسیار خوب ما ایرانی‌ها، برخلاف بسیاری از مردم گوشه و کنار دنیا این است که موقع ورود به خانه کفش‌ها را در می‌آوریم. بد نیست بدانید پژوهش‌های جدید فواید بسیار این کار را اثبات می‌کند که در ادامه به نقل از «یورو نیوز» مرورشان می‌کنیم.


  باکتری‌هایی که با کفش به خانه می‌آوریم 


برخی از کارشناسان بهداشت محیط می‌گویند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هنگامی که با کفش به خانه وارد می‌شویم میکروب‌هایی را در محیط خانه منتشر می‌کنیم که برای سلامتی مضر است. گابریل فیلیپلی، استاد ایندیاناپلیس و مدیر اجرایی مؤسسه تاب آوری محیطی ایندیانا می‌گوید یکی از باکتری‌هایی که می‌توانیم با کفش‌های آلوده وارد محیط خانه کنیم، «اشرشیاکُلی» است که باعث ایجاد «گرفتگی شدید شکمی، اسهال خونی و استفراغ» می‌شود.


  فلزات سنگین، سرب و آفت‌کش


به گفته جیل لیت، استاد مطالعات زیست محیطی در دانشگاه کلرادو، باکتری‌ها تنها خطری نیستند که ما را تهدید می‌کنند. او می‌گوید: «مطالعات نشان داده‌اند که در مناطق شهری با بافت قدیمی، سرب موجود در گرد و غبار را می‌توان با کفش‌ها وارد خانه کرد. همچنین مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که بقایای آفت‌کش‌ها از محیط بیرون می‌تواند با کفش وارد خانه شود.» خانم لیت در ادامه افزود: «در مناطق شهری سطح آلودگی با فلزات سنگین مانند سرب و مس و روی بیشتر دیده می‌شود این در حالی است که در مناطق روستایی آفت‌کش‌ها بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند.» 


    چطور خانه را تمیز کنیم؟


کارشناسان می‌گویند قبل از این‌که از مردم بخواهید کفش‌های خود را در بیاورند، مطمئن شوید که خانه تا حد امکان عاری از آلودگی باشد. برای تمیز کردن خانه هرگز اول جارو یا جاروبرقی نکشید چون این کار باعث پخش شدن آلودگی می‌شود. ابتدا بهتر است با یک دستمال نمناک کف خانه را تمیز کنید. خانم لیت معتقد است: «این بهترین راه برای حذف سموم است.» البته تمیز کردن خانه همین‌جا تمام نمی‌شود، آقای فیلیپلی می‌‌گوید برای تمیز کردن خانه، نه تنها کف خانه بلکه باید تمام سطوح خانه را از جمله ستون‌ها،‌ تاقچه‌ها، میز‌ و کف صندلی و سایر مبلمان را نیز با یک دستمال نمناک یا اسپری ضدعفونی از آلودگی‌ها پاک کرد.  او همچنین در ادامه افزود: یکی از روش‌های مناسب برای پاک کردن آلودگی‌ها استفاده کردن از محلول سرکه و آب است. به گفته کارشناسان بیشترین آلودگی‌ها در قسمت ورودی خانه قرار دارد. آقای فیلیپلی می‌گوید درآوردن کفش‌ها در درب خانه ممکن است بهترین راه برای محدود کردن میکروب‌ها و گرد و غبار سمی باشد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.