فشار خون عارضه جدی آلودگی هوا

فشار خون عارضه جدی آلودگی هوا

دکتر جوئل دی کافمن، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده این مطالعه و تیمش می‌خواستند بفهمند که آلودگی ناشی از ترافیک چگونه می‌تواند بر فشار خون رانندگان در طول رفت و آمدشان تأثیر بگذارد.

دنیای قلم -به نوشته نشریه پزشکی «مدیکال‌اکسپرس»، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض "آلودگی هوای ناشی از ترافیک" که شامل گازهایی مانند دی‌اکسید کربن و ذرات معلق می‌شود، می‌تواند فشار خون را درست مانند سیگار و نمک افزایش دهد و آن را برای ۲۴ ساعت بالا نگه دارد.


  آزمایشی با نتایج نگران کننده


دکتر جوئل دی کافمن، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده این مطالعه و تیمش می‌خواستند بفهمند که آلودگی ناشی از ترافیک چگونه می‌تواند بر فشار خون رانندگان در طول رفت و آمدشان تأثیر بگذارد. بنابراین، آن‌ها ۱۶ بزرگ‌سال بین ۲۲ تا ۴۵ سال را در ساعت شلوغ صبحگاهی بررسی کردند؛ کسانی که عموماً از سلامت قلبی خوبی برخوردار بودند. قبل از رانندگی، محققان فشار خون شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند. بر اساس نتایج این تحقیق، اثرات آلودگی یک ساعت پس از رانندگی در ترافیک به اوج خود رسید و به طور متوسط فشار خون دیاستولیک (فشار حداقل) شرکت‌کنندگان را ۴.۷ و فشار خون سیستولیک (فشار حداکثر) آن‌ها را تا ۴.۵ میلی‌متر بر جیوه افزایش داد. این روند افزایشی فشار خون برای یک روز دیگر ادامه داشت. به طوری‌که پس از ۲۴ ساعت، فشار خون دیاستولیک هنوز ۳.۸ میلی‌متر بر جیوه و فشار خون سیستولیک ۱.۱ میلی‌متر جیوه بالاتر از سطح پایه بود. 


 
مرگ سالانه 8 میلیون نفر به خاطر ذرات ریز آلاینده 


ذرات ریز آلاینده هوا باعث مرگ سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. دانشمندان بیشترین نگرانی را در مورد این ذرات دارند: ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون یا حدود یک سی‌ام قطر یک موی انسان. ذرات ریز به اعماق ریه نفوذ می‌کنند و ممکن است وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد نوعی التهاب با درجه پایین و استرس اکسیداتیو در بدن گردند. در ارتباط با این ذرات، آسم تنها نگرانی نیست، قرار گرفتن در معرض ذرات آلاینده با افزایش خطر بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل نیز مرتبط بوده و حتی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که تقریباً تمام جمعیت جهان (۹۹ درصد) هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌هاست. 
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.