کدام ویتامین ها از بدن در برابر آلودگی هوا مراقبت می کند

کدام ویتامین ها از بدن در برابر آلودگی هوا مراقبت می کند

این ویتامین‌ها بدن را در برابر آلودگی هوا مراقبت می کند

دنیای قلم -مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا و فصول سرد سال، افراد بالای ۱۲ سال به چند دلیل، ماهانه یک مکمل ویتامین d ۵۰ هزار واحدی مصرف کنند. 

ویتامین آلودگی هوا


به گزارش همشهری آنلاین، ویتامین d را ویتامین آفتاب می‌نامند زیرا در اثر نور خورشید بر روی پوست تولید می‌شود. این ویتامین تنها زمانی تولید می‌شود که نور خورشید به آستانه خاصی از شدت برسد. اما نور ضعیف خورشید در زمستان به دلیل پوشش ابری ایده‌آل نیست. ضمن این که آلودگی هوا هم در روزهای سرد سال رخ می‌دهد و یک عامل خطر فزاینده برای وضعیت کمبود ویتامین d به شمار می‌رود. آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق در هوا میزان نور خورشید را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان تولید ویتامین d در پوست کاهش می‌یابد.

دکتر احمد اسماعیل‌زاده،‌ مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید براینکه استفاده از مواد غذایی کاهنده التهاب یکی از راهکارهای بسیار مناسب مقابله با آلودگی هواست، به شیوع کمبود ویتامین d در افراد جامعه اشاره کرد و گفت: به همین دلیل افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، باید برای برطرف کردن کمبود، مکمل ویتامین d مصرف کنند. به علاوه این که در شرایط آلودگی هوا نیز بر مصرف این مکمل تاکید می‌شود. بنابراین حتما تمامی افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک مکمل ویتامین دی ۵۰هزار واحدی مصرف کنند.

اسماعیل‌زاده درباره مصرف ویتامین cهم بیان کرد: ویتامین c محلول در آب و یک ماده آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده در سراسر بدن از جمله مایع پوشش خارج سلولی ریه پخش می‌شود. این ویتامین یک عامل کاهش‌دهنده رادیکال‌های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو است. در واقع این ویتامین از طریق از بین بردن انواع رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها، در شرایط آلودگی هوا می‌تواند بدن به خصوص ریه‌ها را در برابر مضرات ذرات معلق در هوا حفظ کند.

 

این مواد غذایی اثرات آلودگی هوا را ضربه فنی می‌کنند


وی با تاکید بر اینکه مصرف ویتامین c در دُزهای بالاتر از راه مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت افراد عوارضی را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: توصیه می‌شود برای تامین این ماده مغذی، بیشتر از گروه‌های غذایی حاوی آن به جای مکمل‌ها استفاده شود، از جمله پرتقال، لیموترش، نارنگی، نارنج و گوجه فرنگی.

این مسئول با تاکید بر اینکه آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود، گفت: آلوگی هوا می‌تواند با ایجاد شرایط اکسیداتیو محیط التهابی در بدن ایجاد کند که این امر می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف باشد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.