بهار تعلیم و تربیت مهرماه در راه است...
بازگشایی منظم، با برنامه و بدون هدر دادن حتی یك روز از سال تحصیلی موضوعی مهم و حیثیتی است.
دنیای قلم -علی اصغر فانی : دانشآموزان قبل از دهه شصت یادشان است كه در روز اول مهر كه آغاز سال تحصیلی است، مدارس بازگشایی میشد اما تمامی كتابهای درسی آماده نبود و معلمین هر درس یا پایه تثبیت نشده بود به قسمی كه روزانه برنامه فردا را اعلام میكردند؛ بعضی از ساعات هم بدون معلم. این وضعیت تا بیستم مهرماه و حتی بیشتر ادامه مییافت البته كمبود كسری كتاب درسی حتی تا آذرماه نیز ادامه مییافت. براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش طول سال تحصیلی 200 روز آموزشی است. اگر بودجه سالانه دولت را برای آموزش و پرورش 208000 میلیارد تومان فرض كنیم، از تقسیم 208 هزار بر 200 روز آموزشی حدود 1000 میلیارد تومان به دست میآید.
یعنی دولت برای هر روز آموزشی 1000 میلیارد تومان هزینه میكند و اگر به این مورد هزینههای اولیا برای تحصیل فرزندشان را اضافه كنیم، معلوم میشود كه تعطیلی هر روز مدرسه تا چه حد سرمایه ملی را هدر میدهد. ضروری است به اقتصاد آموزش و پرورش و افزایش بهرهوری در آن بپردازیم. از دهه شصت موضوع «تقویم اجرایی» در سطح مدرسه، منطقه، استان و كشور مطرح شد و هدف آن این بود كه هر وظیفه و فعالیت را از كی شروع كنیم تا به موقع كارها انجام شود. در تنظیم تقویم اجرایی در هر سطحی (مدرسه، منطقه، استان و كشور) ماه به 4 هفته و در طول سال به 48 قسمت تقسیم میشد و كلیه فعالیتها در این 48 قسمت تقسیم میشد به قسمی كه كار از زمانی آغاز میشد كه با توجه به ماهیت كار، زمان به نتیجه رسیدن كار وقتی باشد كه مورد انتظار ماست. مساله در مناطق كوهستانی و صعبالعبور، سوخترسانی به مدرسه در فصل سرما تقریبا غیرممكن بود و لذا در تقویم اجرایی اداره منطقه حمل و ذخیرهسازی سوخت زمستانی در مهرماه یا حتی زودتر پیشبینی شده است. در كشور ما بر اساس مصوبات مجلس اول مهرماه آغاز سال تحصیلی است. اول مهر یك روز ملی است .
بازگشایی منظم، با برنامه و بدون هدر دادن حتی یك روز از سال تحصیلی موضوعی مهم و حیثیتی است. به همین دلیل از سالها قبل تحت عنوان «پروژه مهر» برنامههایی در آموزش و پرورش دنبال میشود. بر اساس پروژه مهر كه حداقل 6 ماه زمان نیاز دارد كه بازگشایی خوبی داشته باشیم مراحل چندگانهای را باید طی كرد. زمانی كه در تابستان مدارس تعطیل هستند، كاركنان اجرایی مدارس و مسوولین ادارات در تدارك بازگشایی مدارس هستند. مهمترین اقدامات به قرار زیر است:
1. تامین فضا و تجهیزات: تعمیرات مدارس، تكمیل و تحویل ساختمان نوساز، تعامل با قوه قضاییه و مسوولین محلی برای به تعویق انداختن زمان اجرای حكم تخلیه مدارس استیجاری، ایمنی مدارس و...
2. جذب دانشآموز لازمالتعلیم: یكی از مسایل جدی امروز آموزش و پرورش جذب بازماندگان از تحصیل است. كودكان و نوجوانانی وجود دارند كه به سن تحصیل رسیدهاند اما به مدرسه نمیروند. اینها بیسوادان آینده هستند. تشویق خانوادهها به ثبتنام فرزندانشان در مدرسه از طریق تبلیغ و اطلاعرسانی با مراجعه به خانهها و... گامی به سوی عدالت آموزشی است.
3. ساماندهی نیروی انسانی: كمبود نیروی انسانی و عدم تناسب نیروی انسانی موجود با نیازها از لحاظ رشته، دوره تحصیلی و جنسیت، موقعیت جغرافیایی از یكسو و جابهجایی نیروی انسانی در شهریورماه شامل نقل و انتقال به تبع همسر، جذب فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و قبول شدن معلمین در دانشگاه غیرمحل سكونت، بازنشستگی كاركنان و... از سوی دیگر كار ساماندهی نیروی انسانی و تخصیص معلم به كلاس، كار بسیار سختی را میطلبد.
امید است وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی، شهرستانی و منطقهای و مدرسهها در فرصت باقیمانده (9 هفته) طوری عمل كنند كه روز اول مهر با قوت، مدارس پذیرای سرمایههای اصلی كشور - دانشآموزان - باشند.