پساكرونا و آموزش و پرورش
استفاده از نرمافزارهای مختلف و آزمودن هر یك از آنها، تجربیات فراوانی را برای ما به ارمغان آورد. تحقیقات جهانی نشان میدهد كه در بهترین حالت اثربخشی آموزشهای مجازی 60درصد آموزشهای حضوری است.
دنیای قلم - علی اصغر فانی : از اسفند 98 كه ویروس كرونا شیوع پیدا كرد، مدارس تعطیل شد. مدارس بدون تجربه و سابقه آموزشهای غیرحضوری و مجازی به سمت آموزشهای الكترونیكی سوق پیدا كردند. مدیران مدارس با رویكرد آزمون و خطا اجازه ندادند كه آموزش تعطیل شود. معلمین به دلیل حساسیت ذاتی و احساس مسوولیت با امكانات شخصی و وقتگذاری مضاعف همكار و همراه نظام آموزشی كشور شدند.
استفاده از نرمافزارهای مختلف و آزمودن هر یك از آنها، تجربیات فراوانی را برای ما به ارمغان آورد. تحقیقات جهانی نشان میدهد كه در بهترین حالت اثربخشی آموزشهای مجازی 60درصد آموزشهای حضوری است. 2 سال آموزش مجازی ضایعات ذیل را داشته است:
1- افت تحصیلی: ضعف علمی دانشآموزان به دلیل آموزشهای مجازی، نبود نظارت كافی بر امتحانات دانشآموزان و در نتیجه كمسوادی آنها از نتایج و لطمات كرونا بوده است.
2- افت تربیتی: دانشآموزان در محیط مدرسه با یكدیگر در تعاملند و این تعامل در تربیت اجتماعی آنان موثر است. تنهایی دانشآموزان در دوره 2ساله كرونا باعث تقویت روحیه انزاو، گوشهگیری، فردگرایی و موجب لطمه وارد شدن به تربیت اجتماعی دانشآموزان شده است.
3- مشكلات قامتی: استفاده از تبلت و خیره شدن به گوشی همراه باعث ایجاد انحراف در ستون فقرات و مهرههای گردن دانشآموزان شده كه باید چارهاندیشی شود.
4- دراختیار داشتن گوشی هوشمند و تبلت، مشكلات تربیتی خاص خودش را دارد.
5- ترك تحصیل دانشآموزان: تعطیلی مدارس باعث ترك تحصیل تعدادی از دانشآموزان شده است. آمار مختلی از تعداد تاركین از تحصیل ذكر شده. كمترین آمار تعداد دانشآموزان ترك تحصیل كرده 960 هزار نفر است. شناسایی و بازگرداندن آنها به كلاس و درس كار بسیار سختی است.
6- و...در مقابل این ضایعات كرونا، دستاورد بزرگی نیز داشتهایم.
بیش از دو دهه موضوع مدرسه هوشمند smart school در كشور مطرح شد اما تا سال 98 اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته بود. بعضی از مدارس با نصب تابلوی هوشمند و ویدئوپروژكتور در كلاسها گامهایی را برداشتند. در دوره كرونا در كمترین مدت آموزشهای on line و off line راهاندازی و به كار گرفته شد.
لازم است وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با ضایعات ناشی از كرونا اقدامات زیر را انجام دهد:
1- تشكیل كلاسهای جبرانی با هدف جبران عقبماندگیها
2- برگزاری اردوها، تقویت حركتهای گروهی و... تربیت اجتماعی تقویت شود
3- معاونت تربیتبدنی برای اصلاح قامتی برنامهریزی و اقدام كند.
4- برنامهریزی جهت شناسایی دانشآموزان ترك تحصیل كرده و جذب آنها به مدرسه
5- طراحی آموزشهای تركیبی: استفاده بهینه از آموزشهای حضوری و مجازی توامان.