زنان در جامعه مردسالار از تبعیض مضاعف رنج می‌برند

زنان در جامعه مردسالار از تبعیض مضاعف رنج می‌برند

مواضع سید محمد خاتمی پس از مرگ جانسوز مهسا امینی و شكل‌گیری جنبش زن، زندگی، آزادی نیز تبلور همین نواندیشانه، توسعه‌گرایانه و پرداختن به جایگاه انسانی زنان است و در این چارچوب هر نوع اجباری تحت لوای دین آن هم در شرایطی كه در انتخاب آن بر «لااكراه فی الدین» تاكید و تصریح شده است،

دنیای قلم - آذر منصوری : روانشاد فریده ماشینی قرآن‌پژوهی باورمند به انطباق دین با اقتضائات زمان و مكان بود و در این راستا سعی بسیار كرد و رنج‌های فراوانی را نیز متحمل شد. روحش شاد و یاد و نامش ماندگار. در یازدهمین سالمرگ هجران جانكاه فریده مراسمی به همت مركز مطالعات زنان و خانواده او در دفتر آقای خاتمی، با حضور جمعی محدود از فعالان نواندیش حوزه زنان برگزار شد. تاملی در نوشته‌های فریده ماشینی به عنوان یكی از زنان نواندیش و اصلاح‌طلب دوران معاصر نشان می‌دهد كه اصلاح‌طلبان نسبت به جایگاه زن نگاهی متناسب با اقتضائات زمان و مكان دارند و در مقوله پوشش زنان نیز این رویكرد و باور جاری و ساری است. هر چند ممكن است این ویژگی را همه گروه‌ها و‌كسانی كه در جرگه اصلاح‌طلبی تعریف می‌شوند نداشته باشند، اما اكثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان باور دارند كه اگر حقوق انسانی آحاد جامعه بدون تبعیض رعایت شود، هیچ‌گاه موضوع پوشش زنان تبدیل به مناقشه نخواهد شد، چراكه موضوع زنان ذیل حكمروایی خوب و توسعه دموكراتیك همه‌جانبه و متوازن باید تعریف و تحلیل شود.

موضوعی كه آقای خاتمی در این نشست روی آن تاكید داشت، تحقق حقوق انسانی زنان بود كه در یك جامعه مردسالار از ظلم مضاعف نیز رنج می‌برند. آنچه مجموعه كنشكران مدنی و سیاسی و اصلاح‌گر باورمند به دین رحمانی اسلام باید برای آن تلاش كنند، تحقق همین حقوق انسانی نیمی از جمعیت كشور است. به بیان دیگر به میزانی كه آحاد جامعه و خاصه نیمی از جمعیت كشور از حقوق انسانی برابر و عادلانه برخوردار باشند، می‌توان ادعا كرد كه جامعه و حاكمیت در مسیر توسعه‌یافتگی در حركتند و در مقابل هر چه میزان تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها بیشتر باشد، كشور از توسعه عقب مانده است. 

مواضع سید محمد خاتمی پس از مرگ جانسوز مهسا امینی و شكل‌گیری جنبش زن، زندگی، آزادی نیز تبلور همین نواندیشانه، توسعه‌گرایانه و پرداختن به جایگاه انسانی زنان است و در این چارچوب هر نوع اجباری تحت لوای دین آن هم در شرایطی كه در انتخاب آن بر «لااكراه فی الدین» تاكید و تصریح شده است، نیز در باور اصلاح‌طلبان و به ویژه آقای خاتمی رد می‌شود. نگاهی به برنامه چهارم توسعه و مجموعه تلاش‌های دولت اصلاحات پس از تاسیس مركز امور مشاركت زنان و مجموعه اقداماتی برای تحقق آن صورت گرفت، بیانگر پذیرش جایگاه زنان در توسعه دموكراتیك و همه‌جانبه كشور است. تلاش‌هایی كه در دولت پس از اصلاحات به ناموجه‌ترین شكل ممكن خمیر و به‌طور كامل از دستور كار كنار گذاشته شد. همان‌طور كه صراحت آقای خاتمی در پیشنهادات پانزده‌گانه‌ای كه در آخرین بیانیه خود پس از جنبش زن، زندگی، آزادی منتشر كرده نیز این نگاه و باور مشهود است. طبیعی است به میزانی كه به این پیشنهادات توجه شود، امید به اصلاح نیز تقویت خواهد شد و به میزانی كه اصلاحات پذیرفته شود، می‌توان امیدوار به بهبود جایگاه انسانی نیمی از جمعیت كشور و ترمیم یكی از بزرگ‌ترین شكاف‌های بین حاكمیت و ملت بود.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.