ضرورت آیین‌نامه استخدامی خاص معلمان

ضرورت آیین‌نامه استخدامی خاص معلمان

اصولا معلم از جنس كارمند كه كار روتین و تكراری را در طول خدمت سی‌ساله خود انجام می‌دهد نیست. معلم با روحیه‌ای لطیف و مهربانانه خود را موظف به مهرورزی به دانش‌آموزان، بهبود روحیه و روان محصلینش و در یك جمله تربیت فرزندان ایران اسلامی می‌داند

دنیای قلم - علی‌اصغر فانی : بعضا شنیده می‌شود بعضی افراد و حتی مسوولان شرایط كاری معلمین را با كارمندان دولت مقایسه می‌كنند و به زعم خود نتیجه می‌گیرند كه معلمین با كار كمتر از كارمندان حقوق و دستمزدی بیشتر از كاری كه در مدارس انجام می‌دهند، دریافت می‌كنند. مثلا می‌گویند معلمین هفته‌ای 24 ساعت تدریس می‌كنند و این در حالی است كه كارمندان هفته‌ای 44 ساعت كار می‌كنند و یا معلمین 15 روز فروردین و 3 ماه تابستان تعطیلند ولی كارمندان در فروردین 5 روز  و در طول سال یك ماه مرخصی دارند.

 

در پاسخ به سوال اول باید گفت هر یك ساعت تدریس حداقل به ازای 2 ساعت كار اداری انرژی‌بر است به همین دلیل ساعت موظفی تدریس معلمین 22 ساعت (نصف 44 ساعت) بود كه در دوره وزارت مرحوم آقای پرورش ایشان از معلمین خواستند كه به دلیل شرایط جنگی در هفته به جای 22 ساعت 24 ساعت تدریس كنند كه معلمین نیز پذیرفتند. معلم از لحظه‌ای كه وارد كلاس می‌شود كار را آغاز می‌كند و بدون انقطاع تا زنگ تفریح، فعالانه مشغول به كار است. در حالی كه كارمند در فاصله زمانی  8‌ صبح تا 16 به كارهای زیادی خارج از وظایفش می‌پردازد. در مورد روزهای كار و مرخصی سالانه باید گفت معلمین هم یك ماه مرخصی سالانه دارند و ادارات آموزش و پرورش می‌توانند برای بازآموزی و به‌روز‌رسانی دانش معلمان در طول تابستان برای معلمین كلاس‌های ضمن خدمت برگزار كنند و معلمین نیز موظف به شركت در كلاس هستند .

 

از سوی دیگر معلم برای تصحیح اوراق، رسیدگی به تكالیف دانش‌آموزان، نوشتن طرح درس، تهیه جزوه و آماده‌سازی تمرینات اضافی و... ساعت‌ها در منزل وقت می‌گذارد. در دو‌ساله كرونا شاهد تلاش‌های مضاعف معلمین عزیز برای تولید محتوا و آموزش on line و بعضا off line بودیم. معلمین فراوانی داریم كه برای حضور در محل كار روزانه ناچارند ده‌ها كیلومتر را طی كنند كه متاسفانه بعضا در این جابجایی‌ها حوادثی نیز رخ داده است. معلم در خانه و حتی به هنگام خواب به فكر دانش‌آموزش است. مشكلات مالی، بیماری، ناهنجاری‌های داخل خانه، روح لطیف معلم را آزار می‌دهد. 

به عبارت دیگر معلم در شبانه‌روز با دانش‌آموزش زندگی می‌كند. كارمندان نوعا از اضافه‌كاری بدون كار اضافی، حق ماموریت بدون انجام آن، دریافت هزینه ایاب و ذهاب، بسته هدیه شب عید، لوازم‌التحریر فرزندان، بسته ویژه ماه مبارك رمضان و سایر تسهیلات نقدی و غیرنقدی برخوردار هستند كه معلمین از هیچ‌یك از آنها بهره‌مند نیستند.

 

اصولا معلم از جنس كارمند كه كار روتین و تكراری را در طول خدمت سی‌ساله خود انجام می‌دهد نیست. معلم با روحیه‌ای لطیف و مهربانانه خود را موظف به مهرورزی به دانش‌آموزان، بهبود روحیه و روان محصلینش و در یك جمله تربیت فرزندان ایران اسلامی می‌داند. معلم نه مهندس است و نه كاسب و نه پزشك و نه كارمند و... نیست، معلم، معلم است. حكمرانی خوب باید به معلم به عنوان ركن اصلی تعلیم و تربیت بنگرد و برای این قشر سرنوشت‌ساز آیین‌نامه استخدامی خاص تدوین و تصویب و اجرا نماید. همان‌طور كه برای اعضا و هیات علمی دانشگاه‌ها آیین‌نامه استخدامی خاص داریم. در این آیین‌نامه تناسب جبران خدمات (حقوق و دستمزد) به سایر اقشار، شرایط ارتقا و رتبه‌های بالاتر، ارزیابی عملكرد معلمین دیده شود. در مدیریت منابع انسانی نظریه‌ای داریم تحت عنوان نظریه برابری. به موجب این نظریه، هر یك از كاركنان دائما خود را با سایرین در ابعاد میزان كاری كه برای سازمان انجام می‌دهد و دریافتی‌ها مقایسه می‌كند. اگر تناسب داشته باشد با انگیزه كار را دنبال می‌كند در غیر این صورت یا از كار می‌زند یا اعتراض و اعتصاب و یا خروج از سازمان اتفاق می‌افتد. آیین‌نامه استخدامی خاص معلمین می‌تواند روح جدیدی به كالبد خسته معلمین دمیده و انگیزه آنها را افزایش داده و عدالت را بین كاركنان دولت تقویت كند .
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.