چرا حال مردم این‌گونه است؟

چرا حال مردم این‌گونه است؟

راه حل کوتاه مدت حل مشکلات شفاف سازی است

دنیای قلم -کمال الدین پیرموذن : حال كه مجلس شورای اسلامی با ارایه طرحی بحران‌ساز در اوایل مجلس یازهم و با تحریك جریان خاص ضد جمهوریت موجود در ساختار قدرت ، زمینه مشکل تراشی برای احیای برجام را فراهم کرد ضروری است تا مقطع تعامل سازنده و برد- برد با دنیا و به فرجام رسیدن برجام در سال‌های آتی طرح یك فوریتی صرفه‌جویی ملی را تصویب کنند و در آن طرح نكات مهمی همچون كاهش 80 درصدی هزینه سفرهای خارجی حقوق‌بگیران نظام، كاهش هزینه‌های همایش‌های داخلی و بین‌المللی ، ممنوعیت استفاده از خودروهای دولتی برای نیازهای شخصی، به حداقل رساندن كمیسیون‌های بین كشورها، قطع ارز ماموریتی تمام مقامات از جمله نمایندگان مجلس، وزرا، معاونان و سران سه قوا و معاونان و مدیران كل و... را در دستور کار قرار دهند.

البته به نظر بنده، تمام موارد صرفه‌جویی ضروری، از اختیارات و وظایف دولت به اصطلاح انقلابی و ساده‌زیست است و از ضروریات و واجبات وظایف دولت در مواجهه با بحران اقتصاد مالی كنونی است. نمایندگان شاسی‌بلند بگیر و نگیر، مگر نمی‌دانند كه منابع درآمدی دولت در برابر هزینه‌ها به قدری ناكافی است كه دولت برای تامین بخشی از منابع درآمدی اش، اقداماتی همچون چاپ اسكناس و افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم لجام گسیخته انجام داده است و با استقراض از سیستم بانكی، پیش‌فروش و فروش نفت به قیمت ارزان و كاهش تخصیص اعتبارات عمرانی و عدم حمایت از واحدهای صنعتی و مستمری‌بگیران شاغل و بازنشسته، تابلوی روزشماری را برای پایان فعالیت های دولت فعلی در نخستین دوره در روی میز كار خویش نصب کرده است. مگر نمایندگان مجلس یازدهم، در جریان وضع معیشتی معلمان و كاركنان دولت و كل جماعت حقوق‌بگیران جامعه و تناسب حقوق‌های دریافتی با هزینه‌های فعلی و تورم كمرشكن و افسارگسیخته نیستند؟ مگر نمی‌دانند كه چاپ اسكناس و گرفتن قرض از سیستم بانكی داخلی، تورم‌زاست؟ 

 

مگر نمی‌دانند كه تنها راه فوری و كوتاه‌مدت برون رفت موقت از مشكلات اقتصادی و مالی دولت، همان صرفه‌جویی در هزینه‌های زیانبار موجود جاری و اولویت‌بندی در هزینه‌های عمرانی است تا بخشی از منابع دولت برای تامین هزینه‌های موجود جاری و یا واجد اهمیت بنیادی در سیاست‌های درازمدت آزاد شود؟


نمایندگان مجلس یازدهم که درگیر بحران های فراوانی هستید! به شما هشدار می‌دهم كه كشور و ملت ما در این روزگار سخت‌ترین و تنگ‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را تجربه می‌كنند. تورم افسارگسیخته، تنگناهای بودجه‌ای دولت، بیكاری، گرانی و بحران عدم خرید تولیدات كارخانه ها در كشورمان و در خارج از كشور، ركود و ورشكستگی روزافزون صنایع، فشارهای روزافزونی كه بر صاحبان درآمد ثابت وارد می‌شود، بی‌عدالتی های جاری و مزمنی كه از این طریق بر بخش عظیم از مردمان و شهروندان و هموطنان به طور روزافزون وارد می‌شود، و رویكرد برخی خواص به حیف و میل بیت‌المال و اختلاس و رویكرد مردمان به انواع فساد و مشاغل فاسد برای گذران زندگی و سیر كردن شكم خود و خانواده، اموری نیستند كه بر كسی پوشیده باشد یا نیاز به ارایه آمار و مدارك داشته باشند.

در همین اوضاع، همان اندك صنایعی كه از سال‌ها، بلكه دهه‌های قبل تكوین یافته بودند و در صورت تصویب برجام در مجلس شما و رونق اقتصاد و تولید در حدود ظرفیت اسمی می‌توانستند بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی جامعه را تامین كنند بیشتر به دلیل ركود بازار و بحران تقاضاهای كالا و خدمات و تنگناهای فروش انبارهای‌شان مملو از كالاهای ساخته، ولی فروش نرفته شده است. همین امر، آنها را با توقف تولید و ورزشكستگی مواجه می‌سازد. به داد كارآفرینان و آحاد ملت برسید! در كنار همه این مشكلات و نقایص حاد اقتصادی ، دولت و ساختاری بسیار گسترده و پرهزینه داریم. این در حالی است که مردم تحمل بار و هزینه‌های دولت و مجلس و حاكمیتی این‌چنین را ندارد و ملت این هزینه ها را از موارد بحران‌زای اقتصادی و اجتماعی بحق می‌پندارند بساط كوتاهی و بی‌كفایتی و اسراف خویش را جمع كنید.


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.