خوراکی هایی که از قلب مراقبت می کند

خوراکی هایی که از قلب مراقبت می کند

تری گلیسیرید چربی است که جذب خون می‌شود و سلامت قلب را به‌خطر می‌اندازد، اما با دقت در انتخاب خوراکی‌ها می‌توان آن ‌را کنترل کرد

دنیای قلم -  «تری‌گلیسیرید» نوعی چربی است که اگر مازاد نیاز بدن جذب شود، وارد خون می شود و می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد. موادغذایی نقش مهمی در تری‌گلیسیرید در بدن ما دارند. برای همین اطلاع از مواد غذایی را که برای کاهش تری گلیسیرید موثر هستند ، معرفی کردیم تا با تغذیه مناسب به سلامت قلب‌مان کمک کنیم.  

 

  پروتئین سویا


بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف پروتئین سویا به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح تری‌گلیسیرید بالا می‌شود. مصرف روزانه حداقل ۲۵ گرم پروتئین سویا در کاهش این چربی‌ها در خون مؤثرتر بوده است.

سلامت قلب
   ماهی چرب


ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون و شاه ماهی، منابع مهمی برای کاهش تری گلیسیرید هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این ماهی‌ها، نوعی چربی مفید محسوب می‌شوند که علاوه بر مفید بودن برای غشای سلولی، التهاب در بدن را کاهش می دهند و مصرف منظم‌شان، به میزان قابل توجهی سطح تری گلیسیرید   را کاهش می‌دهد.


    آووکادو


آووکادو یک میوه پرچرب و منبع غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که جایگزین کردن آن با چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس و کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد.


    غلات کامل


غلات کامل مانند بلغور جو دوسر، سیاه‌دانه، جو و ارزن می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی داشته باشند. به‌عنوان مثال، بلغور جو دوسر در کاهش کلسترول تام و سطح قند خون موثر است. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف گندم سیاه، جو   و   ارزن، سطح تری گلیسیرید را تا ۷۴ درصد کاهش می‌دهند. پس بهتر است که به طور منظم ترکیبی از غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید سطح تری گلیسیرید خود را کاهش دهید.


    سیر


سیر چاشنی رایج با آثار درمانی برای بیماری‌های قلبی عروقی است. به عنوان مثال، سیر به دلیل خواص ضد چربی خون کاملا شناخته شده است. در مطالعه‌ای روی ۴۰ فرد مبتلا به سندروم متابولیک مشخص شده است که مصرف ۴۵ میلی‌گرم به ازای هر پوند (۱۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) سیر خام و خرد شده دو بار در روز به مدت ۴ هفته به طور قابل‌توجهی باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود.


    سبزیجات چلیپایی


گل کلم، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ همگی اعضای خانواده سبزیجات brassicaceae هستند. این سبزیجات چلیپایی سرشار از ترکیباتی به نام گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در سبزیجات چلیپایی هم به طور قابل توجهی سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد و نشانگرهای سلامت متابولیک را بهبود می‌بخشد.


    چه چیزهایی باعث افزایش تری‌گلیسیرید می‌شوند؟


غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، چربی‌های اشباع شده، غلات تصفیه شده و غذاهای پرکالری همگی می‌توانند منجر به افزایش سطوح تری گلیسیرید شوند. اگر تری گلیسیرید بالایی دارید، بهتر است از مصرف آن‌ها و به خصوص موارد زیر خودداری کنید. قندهای ساده، مانند فروکتوز، منبع رایج تری گلیسیرید بالا هستند. از دیگر مواردی که به افزایش این چربی منجر می‌شود می‌توان به مربا و ژله، آب نبات، بستنی و ماست شیرین، نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه، میوه‌های کنسرو شده و میلک شیک اشاره کرد.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.