چرایی اعطای اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران؟

چرایی اعطای اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران؟

رویكرد سلبی به دنیای مجازی هم ‌به ضرر حكمرانی است و هم به جامعه آسیب می‌رساند

دنیای قلم - آذر منصوری: با پیشرفت تكنولوژی ارتباطات و دسترسی بشر به ابزارهای ارتباطی جدید، دنیایی نوین پدید آمد و در همه اركان زندگی انسان‌ها تغییراتی شگرف ایجاد كرد. ظهور و بروز انواع شبكه‌های اجتماعی چنان تنوع و زنجیره گسترده‌ای بین جوامع بشری ایجاد كرد كه مرزهای فرهنگی، مرزهای جغرافیایی را درنوردید و انسان توانست با یك كلیك به انباشتی از اطلاعات و‌ گستره‌ای از ارتباطات دست پیدا كند. پذیرش این تغییرات و ظرفیت‌های جدید از جانب كشورهای توسعه‌یافته یا كشورهایی كه در تلاشند در مسیر توسعه‌یافتگی شتاب بیشتری بگیرند، موجب شد این دنیای جدید نه تنها برای آنها یك فرصت قلمداد شود، بلكه از آن برای توسعه بیشتر و‌ رفاه شهروندان‌شان نیز حداكثر استفاده را ببرند. در همین كشورها به دلیل پذیرش واقعیت‌های این دنیای جدید، ضرورت آموزش‌های لازم برای استفاده صحیح و پیشگیری از مخاطرات احتمالی آن ‌نیز در دستور كار دولت‌ها قرار گرفته است. اما برخی كشورها من‌جمله ‌كشور ما نه تنها در پذیرش این ظرفیت‌ها تاخیر داشته و‌ دارد، بلكه به دلیل باور غالب به تهدید بودن شبكه‌های اجتماعی، از روش‌های سلبی در مواجهه با آنها استفاده می‌كند. اعمال فیلترینگ و محدودیت برای شبكه‌های اجتماعی پر مخاطب كه كاربران ایرانی تمایل بیشتری برای استفاده از آنها دارند نیز متاثر از همین نگاه و رویكرد است. در حالی كه گردش آزادانه اطلاعات از یك سو می‌تواند در بهبود شیوه حكمرانی نقش بسزایی داشته باشد و از سوی دیگر توانایی و قدرت جامعه را در خدمت به توسعه همه‌جانبه بالا ببرد. از طرف دیگر استفاده از فیلترینگ برای ایجاد‌ محدودیت دسترسی شهروندان به شبكه‌های اجتماعی نه تنها باعث كم شدن تقاضای استفاده از این شبكه‌ها نشده، بلكه همین تقاضا موجب شده مردم ایران بیشترین تقاضا را برای استفاده از فیلترشكن‌ها داشته باشند. 

مخاطرات استفاده عموم مردم به خصوص كودكان و نوجوانان بر كسی پوشیده نیست و بارها روانشناسان این خطرات را بازگو كرده‌اند. در واقع رویكرد صرف سلبی به دنیای مجازی و اعمال محدودیت در دسترسی شهروندان‌ به ظرفیت‌های آن با هر تحلیلی هم ‌به ضرر حكمرانی است و هم به جامعه آسیب می‌رساند. روند رو به تزاید شكاف حاكمیت- ملت و آنچه در جنبش مهسا رخ داد، گواه این وضعیت بغرنج ایران امروز است.  این وضعیت بغرنج بر صنعت گردشگری نیز تاثیرات مخرب خود را در كنار اعمال سختگیری‌های دیگر برای گردشگران به جا گذاشته است. اعطای اینترنت بدون فیلتر برای گردشگران، هرچند نشانگر ایجاد امكانات بیشتر برای آنهاست، اما تاثیری در جذب بیشتر آنها نخواهد ‌داشت، چرا كه همان رویكردی كه موجب كاهش گردشگران شده، بر اعمال فیلترینگ در مورد شهروندان خود اصرار دارد.  جذب گردشگران به ایران الزاماتی دارد كه بخشی از آن همین نوع نگاه به اداره كشور است.


 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.