تهدید جدی سلامتی با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

تهدید جدی سلامتی با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی بر خلاف تصور رایج بی خطرنیستند و سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند

دنیای قلم -سیگارهای الکترونیکی که به‌طور منظم توسط بیش از ۱۰ درصد نوجوانان آمریکایی و بیش از ۳ درصد بزرگ سالان استفاده می‌شود، زمانی به‌عنوان یک جایگزین سالم برای سیگارهای حاوی تنباکو معرفی شدند، اما تحقیقات  جدید استفاده از سیگارهای الکترونیکی یا استعمال دخانیات را به بسیاری از بیماری‌های تهدید‌کننده زندگی مثل سرطان مرتبط می‌کنند.


   آسیب dna در راه است


محققان در یک مطالعه جدید ثابت کرده‌اند که نه‌تنها استعمال‌کنندگان سیگارهای معمولی حاوی تنباکو بلکه طرفداران سیگارهای الکترونیکی، در معرض آسیب دی‌ان‌ای هستند. به‌گزارش مدیکال‌اکسپرس، محققان سلول‌های اپیتلیال گرفته‌شده از دهان ۷۲ فرد سیگاری، مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی (ویپرها) و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که افراد سیگاری و ویپرها دارای سطوح مشابهی از آسیب dna هستند؛ بیش از دو برابر میزانی که در افراد غیر سیگاری مشاهده می‌شود.

 


   بیماری‌های تهدید کننده


به‌گفته محققان، آسیب dna به سلول‌های اپیتلیال دهان، یک تغییر اولیه است که با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان و بیماری‌های التهابی مرتبط است.  همچنین استعمال سیگار الکترونیکی با تغییرات در بیان ژن، تغییرات اپی‌ژنتیک و دیگر تغییرات بیولوژیکی مرتبط است که در ایجاد بیماری‌های جدی نقش دارند.


    طعم فاکتوری موثر


بر اساس این مطالعه، از نظر طعم، سیگارهای الکترونیکی با طعم شیرین با بالاترین سطح آسیب dna مرتبط بودند و پس از آن ویپ‌های با طعم نعناع/منتول و میوه‌ها قرار می‌گیرند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.