چرا داشتن دوست در سالمندی مهم است

چرا داشتن دوست در سالمندی مهم است

داشتن دوست در سالمندی می‌تواند باعث کاهش افسردگی و اضطراب و افزایش امید به زندگی در فرد شود

دنیای قلم -شاید شما هم شنیده باشید که در سالمندی خیلی بیشتر از دوران نوجوانی و جوانی به داشتن دوست و دوستی‌های متعدد نیاز داریم. البته هرچه سن بالاتر می‌رود، مهارت دوست‌یابی در افراد سخت‌تر می‌شود اما در سالمندی بیشتر از نوجوانی و جوانی به داشتن دوستانی نیاز داریم. در ادامه چند نکته در همین باره مطرح خواهد شد.
 

  ضرورتِ داشتن دوست در همه سنین


انسان موجودی اجتماعی است و از همین رو از کودکی تا بزرگ سالی نیازمند دوستی‌هایی است که بتوانند به او در برهه‌های مختلف زندگی کمک کنند. در دوران کودکی نیازمند داشتن دوستانی برای بازی کردن، در نوجوانی و تا ۲۴ سالگی نیازمند داشتن دوستانی برای معاشرت کردن و برقراری ارتباطات با هدف تثبیت هویت خود و در بزرگ سالی و دوران تحصیل در دانشگاه یا اشتغال نیازمند دوستانی منطبق با اهداف خود هستیم. در واقع در برهه‌ها و مقاطع مختلف زندگی این نیاز در ما حس می‌شود که باید تجربیاتی را با دوستان خود ثبت کنیم یا تجربیاتی را با آن‌ها به اشتراک بگذاریم. بنابراین گرچه هر سنی دوستی خاص خود را می‌طلبد اما نیاز به داشتن دوست و رفیق در دوران سالمندی بیشتر احساس می‌شود. گاهی وقتی افراد به ۳۰ و ۴۰ سالگی می‌رسند بنا به هر دلیلی مثل ازدواج یا فرزندآوری و ... دوستان خود را از دست می‌دهند  یا ارتباط خود را با آن‌ها کمتر می‌کنند. درواقع افراد دوستان خود را در فرایندهای مختلف زندگی از دست می‌دهند. شاید در آن برهه زندگی متوجه نباشند اما در سنین سالمندی هر کدام از ما به هر حال نیازمند دوستی‌هایی هستیم.


  توجه به نقاط اشتراک برای دوست‌یابی


داشتن «نقطه اشتراک» با دیگران برای دوست‌شدن با آن‌ها بسیار مهم است. به‌طور مثال، افرادی که خیلی اهل مطالعه هستند باید دوستانی را انتخاب کنند که مثل آن‌ها به کتاب علاقه دارند. از سوی دیگر برخی به سفر، تفریح، رفتن به رستوران و کافه علاقه دارند، بنابراین باید دوستانی را انتخاب کنند که همانند خود آن ها باشند. از این رو می‌گوییم داشتن نقطه اشتراک در دوست‌یابی بسیار مهم است و باید افرادی را به عنوان دوست انتخاب کرد که با ما اشتراکات فراوانی داشته باشند تا بتوانیم تجربیاتی را با آن‌ها ثبت کنیم.


  از کاهش افسردگی تا افزایش امید به زندگی


از جمله آثار دوستی در دوران سالمندی کاهش افسردگی و اضطراب، افزایش سلامت روان و امید به زندگی، کاهش استرس و انزوا گزینی است. در دوران سالمندی ممکن است افراد همسر خود را از دست بدهند، فرزندان بزرگ شوند و ازدواج کنند و از خانه پدری بروند و سالمند تنها شود. در چنین شرایطی دوستان به ما کمک می‌کنند تا با شرایط کنار آییم چراکه در این شرایط افراد بیشتر از همیشه نیاز به همدلی، صمیمیت و همراهی دیگران دارند و می‌توانند تجربیات خود را با دوستان به اشتراک بگذارند.
برای نوشتن این مطلب از «باشگاه خبرنگاران» کمک گرفته شده‌است
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.