تاثیرات منفی آلودگی هوا برای روان

تاثیرات منفی آلودگی هوا برای روان

مطالعات جدید  نشان می‌دهد که آلودگی هوا تنها برای ریه ها مضر نیست و می‌تواند باعث افسردگی شود

دنیای قلم - تحقیقات گذشته نشان داده‌اند که آلودگی هوا با بیماری های قلبی عروقی و تنفسی مرتبط است اما  بر اساس یک مطالعه جدید قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.مطالعه ای که در jama network open منتشر شد، نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای آلودگی هوا، خطر ابتلا به افسردگی را در میان سالمندان افزایش می دهد. همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حتی سطوح پایین آلودگی هوا با افزایش بروز افسردگی و اضطراب مرتبط است.

 

    تاثیر آلودگی هوا بر سالمندان


برای مطالعه تاثیر آلودگی هوا بر  سالمندان ، محققان دانشگاه هاروارد داده‌های نزدیک به 9 میلیون نفر را برای افراد بالای 64 سال بررسی کردند.بیش از 52/1 میلیون نفر از آن‌ها در طول دوره مطالعه 2005 تا 2016 مبتلا به افسردگی تشخیص داده شدند.محققان می‌گویند: «ما ارتباط‌های مضر آماری قابل‌توجهی را بین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض سطوح بالای آلودگی هوا و افزایش خطر تشخیص افسردگی در اواخر عمر مشاهده کردیم.»محققان معتقدند که افراد مسن ممکن است به دلیل آسیب پذیری ریوی و عصبی، به ویژه در معرض افسردگی مرتبط با آلودگی باشند.آن‌ها می‌گویند: « افسردگی در میان افراد مسن در مقایسه با جمعیت جوان‌تر می‌تواند عواقب جدی مانند اختلال شناختی، بیماری جسمی و مرگ داشته باشد.»


    آلاینده‌های خطرناک


آلاینده هایی که آن‌ها در معرض‌شان قرار گرفتند ذرات ریز مانند گرد و غبار یا دود، دی اکسید نیتروژن که عمدتاً از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی می شود و ازن بود که از خودروها، نیروگاه ها و پالایشگاه ها منتشر می شود.
منبع:science alert
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.