خوراکی های مخصوص هوای آلوده

خوراکی های مخصوص هوای آلوده

در روزهای آلودگی هوا چه بخوریم

دنیای قلم -اسم آلودگی هوا که می‌آید ناخودآگاه ذهن ما به سمت ترکیبات سمی موجود در هوا و مقابله با اثرات آن‌ها بر سلامت بدن خواهد رفت. یکی از راه های کمک به حفظ سلامت بدن در روزهای آلوده تغییرات تغذیه ای است.


   ویتامین e


منابع غذایی حاوی ویتامین e جزو یکی از بهترین تغذیه های مناسب در هنگام آلودگی هواست. گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی  و ویتامین e در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند.


  دانه کتان


بذر کتان حاوی دو ترکیب است که به مقابله با آلودگی هوا کمک می‌کند. اول این که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که با کاهش اثرات دود از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کند. دوم این که حاوی فیتواستروژن است که خواص آنتی اکسیدانی آن علایم واکنش‌های آلرژیک در ریه‌ها را کاهش می‌دهد.


 میوه‌ها و سبزیجات


سبزی ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند و عوارض آلودگی هوا را کاهش می‌دهند. در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.


   سیر و پیاز


سیر و پیاز به شما کمک می کنند تا ریه های سالمی داشته باشید. آلسین در سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی و قدرتمند در بدن عمل می کند و می تواند به نابودی عفونت های تنفسی که باعث انسداد ریه ها می شود، کمک کند.


   شیر و لبنیات


لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد. مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.


   گوجه فرنگی


گوجه فرنگی سرشار از ویتامین c تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی اکسیدان قوی لیکوپن است که به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک می‌کند. گوجه فرنگی خطر مشکلات تنفسی مانند آسم را که با هوای آلوده تشدید می‌شود، کاهش می‌دهد. همچنین حاوی بتاکاروتن است که به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.