چطور باید نه بگوییم

چطور باید نه بگوییم

عزت نفس مربوط به حس ارزشمندی درونی است که ناشی از خودباوری، ارزیابی و تایید شخص نسبت به خودش است‌. همه ما گاهی در زندگی احساس بی‌ارزشی کرده‌ایم اما تداوم‌ چنین حسی، سلامت روانی ما را به مخاطره می‌اندازد.

دنیای قلم -بررسی دقیق و عمیق مشکلات و چالش‌های زندگی نشان می‌دهد که عزت نفس پایین یکی از معضلات اساسی فردی است‌.


روزنامه جام جم نوشت: «عزت نفس مربوط به حس ارزشمندی درونی است که ناشی از خودباوری، ارزیابی و تایید شخص نسبت به خودش است‌. همه ما گاهی در زندگی احساس بی‌ارزشی کرده‌ایم اما تداوم‌ چنین حسی، سلامت روانی ما را به مخاطره می‌اندازد. ما می‌توانیم با تغییر نگرش و ذهنیت خود به‌ گونه‌ای عمل کنیم که آثار منفی ناشی از عزت‌ نفس پایین را از بین ببریم‌. عزت نفس پایین در اغلب موارد از کودکی آغاز می‌شود و  ناشی از پیام‌هایی ‌است که ما از اطرافیان‌مان دریافت کرده‌ایم. استرس، مرگ عزیزان، بیماری‌های سخت، سرزنش و تنبیه‌های افراطی و ... منجر به کاهش عزت نفس می‌شوند.

 

عزت نفس، مهارتی اکتسابی و قابل بهبود است که شادمانی و رضایت‌مندی، زیربنای آن است‌. بنابراین اگر برای آنها وقت نگذاریم، دستاوردهای چندانی نصیب‌مان نمی‌شود و در بلندمدت باید صدمه ناشی از بی‌توجهی به آن را بپذیریم‌. برای دانش، نگرش، تجربه و ارزش‌های خودتان ارزش قائل باشید و خود را همان‌گونه که هستید، بپذیرید و دوست داشته باشید.

 

تنها شخصی که خودتان را با آن مقایسه می‌کنید خودتان باشید. نقاط مثبت‌تان را مرتب به خود یادآوری کنید. نقص‌های‌تان را بشناسید و بپذیرید اما هرگز خودتان را سرزنش نکنید. افکار منفی‌تان را شناسایی کنید و آنها را به چالش بکشید. انتقاد از خود را متوقف کنید. از خودتان قدردانی کنید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید و با دیگران روابط مثبت برقرار کنید. از افراد منفی‌نگری که حس بدی به شما منتقل می‌کنند، فاصله بگیرید و به‌ دنبال برقراری روابط با افراد مثبت‌اندیش باشید. هر روز ۳۰ دقیقه به خودتان اختصاص دهید و کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید. مسئولیت‌پذیری و مهارت نه‌گفتن‌ را تمرین کنید. صبورانه ادامه دهید و خودتان را شایسته زندگی شاد بدانید و در نظر داشته باشید هر قدر بیشتر برای خودتان ارزش قائل شوید، دیگران نیز برای شما ارزش بیشتری قائل خواهند شد.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.