بیماری هایی که سلولهای بنیادین درمان می کنند

بیماری هایی که سلولهای بنیادین درمان می کنند

آیا سلولهای بنیادین می تواند بیماری ها را درمان کند؟ اینجا را بخوانید

دنیای قلم -خون بندناف نوزاد شما منبعی غنی از سلول های بنیادی است که می تواند در صورت بروز بیماری جان خانواده نسبی شما را نجات دهد
زینب سادات کسنوی: اگر نوزاد  داشته باشید یا در فرایند بچه‌دار شدن هستید، حتما از دوست و آشنا یا حتی پزشک‌تان از اهمیت خون بند ناف شنیده‌اید، یا شاید به شما پیشنهاد کرده باشند که خون بند ناف نوزادتان را در بانک بند ناف ذخیره کنید.اهمیت  ذخیره‌سازی خون بند ناف چیست؟ چرا این خون آن‌قدر مهم است که پزشکان توصیه می‌کنند آن را ذخیره کنید؟
 

 خون بند ناف چیست؟


خون بند ناف به عنوان خون جفتی شناخته می‌شود.این خون تیره‌رنگ است و حجم آن به طور متوسط به ۶۰ سی‌سی می‌رسد. البته به‌ندرت حجم آن ۷۵ سی‌سی هم می‌شود.
این خون  در جنین در حال رشد داخل رحم جریان دارد. پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است، به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود. ۱۰۰ هزار سلول بنیادی در هر سی‌سی خون بند ناف وجود دارد.


خون بندناف نوزاد شما منبعی غنی از


سلول های بنیادی است که به طور ژنتیکی مربوط به کودک و خانواده شماست و می‌تواند جان خانواده نسبی شما را نجات دهد. سلول های بنیادی می توانند به انواع دیگر سلول ها در بدن تبدیل شوند تا رشد و پیشرفت جدیدی را ایجاد کنند.آن ها همچنین بلوک های سازنده سیستم ایمنی هستند.این سلول‌ها مولتی‌پتانسیل هستند و تقریبا قابلیت تبدیل شدن به تمامی بافت‌های بدن انسان را دارند.درواقع سلول‌های بنیادی با قرار گرفتن در شرایط مستعد بافتی و سلولی می‌توانند به سلول‌های خون ساز، سلول‌های سیستم ایمنی، سلول‌های عضله قلب، سلول‌های کبد، سلول‌های بافت استخوانی، سلول‌های اعصاب و... تبدیل شوند.


  شرایط نگهداری


از نظر علمی نمونه خون بندناف فریز شده در ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد تا 3۰ سال قابل نگهداری است، ولی آمار جهانی بهترین زمان استفاده از نمونه را در پنج سال اول بعد از فریز اعلام می‌کند.
تعداد سال‌های نگهداری نمونه با در نظر گرفتن تعداد سلول‌های ذخیره شده در برخی کشورها متفاوت است؛ به طور مثال نمونه‌های با تعداد سلول بالای یک میلیارد، برای بیش از ۱۰ سال و کمتر از آن بین ۵ تا ۱۰ سال نگهداری می‌شوند.


  چه بیماری‌هایی با خون بندناف درمان شده‌اند؟


امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.فهرستی از بیماری هایی که با استفاده از سلول های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند به شرح زیر است:


  بیماری های نقص در تولید لنفوسیت ها:لنفوم غیرهوچکین، لنفوم هوچکین نقص ارثی پلاکتی شامل اختلالات ترومبوسیتوپنی
  اختلالات سلول های بنیادی:کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله ای شبانه (pnh)
  بیماری های ارثی:هیپوپلازی غضروف و سندروم لش نیهان  ناهنجاری های ارثی گلبول های قرمز:بتا، تالاسمی ماژور، کم خونی سلولی داسی شکل
  اختلالات سیستم ایمنی که به صورت مادرزادی در فرد وجود دارد :سندروم کاستمن،نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج
  مشکل پلاسماسل:مولتی پل میلوما، لوسمی پلاسماسل دیگر بیماری ها مثل آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های کبدی، دیستروفی عضلانی


  چه خانواده‌هایی خون بند ناف را ذخیره کنند؟


 به خانواده هایی که یک عامل خطر در خانواده و فامیل دارند حتما توصیه  می شود از خدمت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد استفاده کنند.برای مثال اگر خانواده‌ای  فرزند مبتلا به بیماری خونی دارند، حتما توصیه می شود که خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره کنند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.