اگر کودکتان در صحبت کردن مشکل دارد چه باید کرد؟

اگر کودکتان در صحبت کردن مشکل دارد چه باید کرد؟

ارتباط موثر با کودک را همسطح با او برقرار کنید. مثلا او را روی صندلی بشویید یا خودتان روی زمین بنشینید. در این شرایط حتما با او ارتباط چشمی برقرار کنید و جملات پیچیده بکار نبرید.

دنیای قلم -برخی از کودکان تا سن چهار سالگی نمی‌توانند برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران از کلمات استفاده کنند. برای حل این مشکل جه باید کرد؟
نفیسه محمدی گفتاردرمانگر می‌گوید: با چند روش مهم و در عین حال ساده می‌توان مهارت گفتاری ودرک زبان کودکان زیر چهار سال را بالا برد و آن را در خانه و بوسیله والدین تقویت کرد. استفاده از روش‌‌های زیر والدین را برای بالا بردن مهارت های گفتاری کمک خواهد کرد.

اسباب بازی کمتر، بازی بیشتر

قصه‌باف نوشت: تعداد اسباب بازی‌ها را کم کنید تا کودک زمان بیشتری را با یک وسیله مشغول شود و در حین بازی‌ها شما خودتان را مشارکت داده و به کودک بازی‌هایی مثل خواباندن عروسک، غذا دادن به عروسک، ادای تلفنی حرف زدن، آشپزی کردن و... را به او نشان دهید.

کج خلقی

در این سن تغییرات خلق و کج خلقی طبیعی و اجتناب ناپذیر است. پس با کودک لج نکنید و اورا درک کنید.

ارتباط موثر

ارتباط موثر با کودک را همسطح با او برقرار کنید. مثلا او را روی صندلی بشویید یا خودتان روی زمین بنشینید. در این شرایط حتما با او ارتباط چشمی برقرار کنید و جملات پیچیده بکار نبرید.

خواب

خواب منظم برای کودک خیلی مهم است. برنامه‌های خواب کودک را منظم کنید. خواب منظم به رشد ذهن کودک کمک می‌کند و روی رفتارهای او تأثیر مستقیم دارد.

کتاب

کتاب خواندن را به صورت روتین هر روز انجام دهید حتی اگر یک دقیقه فقط به شما توجه کند. به مرور زمان نشستن و گوش دادن به مطالب شما بیشتر می‌شود.

بازی

در انتخاب اسباب بازی دقیق باشید. بازی‌هایی که دستورالعمل اجرا دارد برای این سن مناسب نیست. اسباب بازی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کودک بتواند بدون راهنمایی از طرف شما، آنها را کشف کند و با آنها مشغول بازی شود.

شناخت احساسات

به کودک کمک کنید احساساتش را بشناسد. برای مثال در صورت ناراحتی، عصبانیت، خوشحالی و گرسنگی بخواهید در باره احساساتش با شما صحبت کند. مثلا ماشینت شکسته ناراحتی یا دوستت ترا هل داد عصبانی هستی. همچنین نحوه برخورد صحیح در برابر احساساتش را به او یاد دهید. مثلا بگویید اگر از دوستت عصبانی هستی باید به خودش یا من بگویی.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.