دوئل سلبریتی ها در گیشه

دوئل سلبریتی ها در گیشه

فیلم های برای مرجان، ابلق ،دوزیست ، تی تی ، مغز استخوان در پرده سینماست

دنیای قلم -جواد عزتی، پژمان جمشیدی، هادی حجازی‌فر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در 6ماه اول سال 1401با کدام یک از 2 یا 3 فیلم خود حضور موفق‌تری در سینما داشته‌اند؟
 طی شش ماه اول سال 1401، از نوروز تا امروز و روزهای پایانی تابستان، فیلم‌های مختلفی روی پرده سینما اکران شد و ستاره‌های محبوب و پرطرفداری روی پرده نقره‌ای ظاهر شدند. بعضی از این ستاره‌ها با دو یا سه فیلم، حضور پررنگی روی پرده داشتند. تعدادی از ستاره‌ها به واسطه هر دو فیلم مورد تحسین و توجه قرار گرفتند و بعضی از آن‌ها با یکی از آثارشان حضور موفق‌تری روی پرده داشتند. اکنون که آرام آرام به پایان تابستان نزدیک می‌شویم، سوال این است که در شش ماه اول سال 1401، کدام ستاره‌ها با دو یا سه فیلم روی پرده سینماها دیده شدند و کدام اثر، موفقیت و تحسین بیشتری را نصیب آن‌ها کرد؟


پگاه آهنگرانی


پگاه آهنگرانی نیمه خرداد امسال با فیلم تحسین شده «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی به سینما آمد و به تازگی از اواخر مرداد نیز با فیلم «برای مرجان» ساخته حمید زرگرنژاد حضور خود را روی پرده سینما تمدید کرد. آهنگرانی در فیلم شعیبی نقش شخصیت اصلی یعنی «یاسمن» را برعهده داشت. قصه فیلم، بازگشت او به ایران و تحولاتی را که به واسطه این سفر در او رخ می‌دهد، روایت می‌کند. این اثر، در چهلمین جشنواره فجر نظرات مثبتی را جلب کرد و در نهایت سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نصیب آن شد. با توجه به موفقیت جشنواره‌ای فیلم و تبلیغات خوب آن، «بدون قرار قبلی» سه میلیارد و 195 میلیون فروخت. هنوز مدت زیادی از اکران «برای مرجان» نگذشته و این فیلم فعلا 72 میلیون تومان فروخته اما با توجه به جایگاه متفاوت «بدون قرار قبلی»، بعید است «برای مرجان» به فروش بیشتری از این فیلم دست پیدا کند.


پارسا پیروزفر


پارسا پیروزفر امسال در شرایطی که با مجموعه «یاغی» در رسانه نمایش خانگی زیر ذره‌بین قرار داشت، با دو فیلم روی پرده سینما نیز دیده شد. ابتدا اواخر اردیبهشت‌ماه فیلم «مجبوریم» ساخته رضا دُرمیشیان به نمایش درآمد و دو ماه بعد فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده نیز با حضور او اکران شد. این دو فیلم از لحاظ ژانر و موضوع متفاوت بودند، فیلم درمیشیان قصه و فضای تلخی داشت و به گوشه‌ای از مشکلات کارتن خواب‌ها می‌پرداخت اما فیلم پناهنده فضایی آرام و عاشقانه داشت. پیروزفر در «مجبوریم» نقش یک پزشک را ایفا کرده و در «تی تی» یک فیزیک دان مهربان است. این بازیگر با «تی تی» حضور موفق‌تری در گیشه داشت. این فیلم عاشقانه 16 میلیارد و 294 میلیون تومان فروخت اما «مجبوریم» با فروش یک میلیارد و 714 میلیونی ناکام ماند. بی‌شک حضور ستاره‌هایی مانند الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در فیلم «تی تی» نیز در جلب توجه مخاطبان و فروش بیشتر تاثیر داشته است.


پژمان جمشیدی


یکی از ستاره‌های کمدی پرفروش سینما یعنی پژمان جمشیدی، امسال با دو فیلم و دو نقش متفاوت، حضور کنجکاوی‌برانگیزی روی پرده سینما داشت. این بازیگر پرکار که معمولا هر سال با یک یا دو فیلم در سینما حضور دارد، سال 1401 را با نمایش «علف‌زار» آغاز کرد. این فیلم به کارگردانی کاظم دانشی اوایل خرداد اکران شد و پژمان جمشیدی در آن در نقش یک بازپرس ظاهر شده بود که کاراکتری کاملا جدی داشت و نسبتی با نقش‌های کمدی این بازیگر پیدا نمی‌کرد. «علف‌زار» در چهلمین جشنواره فجر با استقبال مواجه شد و جایزه بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. این فیلم 18 میلیارد و 379 میلیون تومان فروخته است. بیستم مردادماه، فیلم «دوزیست»، اثر برزو نیک‌نژاد نیز به چرخه اکران اضافه شد. نقش پژمان جمشیدی در این فیلم رگه‌هایی از شوخی و کمدی دارد و با «علف‌زار» کاملا متفاوت است. «دوزیست» فعلا هشت میلیارد و 580 میلیون فروش داشته و ممکن است بتواند در مدت زمان مشابه «علف‌زار»، فروش خود را به آن نزدیک کند؛ فارغ از مسئله فروش، جمشیدی برای نقش سخت خود در فیلم دانشی تحسین شد.


امیر جعفری


اکران دو فیلم «سگ بند» ساخته مهران احمدی و «روز ششم» کاری از حجت قاسم‌زاده اصل، در بهار و تابستان امسال نیز باعث شد امیر جعفری یکی از ستاره‌هایی باشد که با دو فیلم در سینما دیده شود. فیلم مهران احمدی در ژانر کمدی تولید شده بود و نوروز به نمایش درآمد، بهرام افشاری ستاره محبوب کمدی نیز بازیگر اصلی فیلم بود. به این ترتیب «سگ بند» شانس بالایی برای فروش خوب داشت. این فیلم با فروش 40 میلیارد و 555 میلیونی، حضور موفقی را در گیشه تجربه کرد. «روز ششم» اول تیرماه به نمایش درآمد و پس از تقریبا دو ماه، 797 میلیون فروخته است. بدیهی است که به دلیل ژانر کمدی «سگ بند» و ویترین جذاب آن برای مخاطب عام، حتی با گذشت مدت بیشتری از اکران «روز ششم»، فروش این فیلم به «سگ بند» نمی‌رسد بنابراین امیر جعفری با کمدی مهران احمدی مخاطبان بیشتری را به سینما کشاند. 


هادی حجازی‌فر


یکی از موفق‌ترین ستاره‌های گیشه در شش ماه اول سال که با سه فیلم حضور پررنگی روی پرده سینما داشته، هادی حجازی‌فر است. این بازیگر با اولین فیلمش، «موقعیت مهدی» در نوروز 1401 به عنوان کارگردان و بازیگر در سینما حضور داشت. این فیلم که از آثار تحسین شده چهلمین جشنواره فجر بود و جایزه بهترین فیلم را به دست آورد، در مدت اکرانش نیز مورد توجه قرار گرفت و با 12 میلیارد و 591 میلیون تومان فروش، در جمع آثار موفق گیشه قرار داشت. او از نیمه تیرماه نیز با فیلم «پیتوک» ساخته مجید صالحی، دوباره به سینما آمد. اما این فیلم مورد توجه قرار نگرفت و با فروش 233 میلیون تومانی با شکست مواجه شد. طولی نکشید که یکی دیگر از آثار حجازی‌فر یعنی «دوزیست» از 20 مرداد به نمایش درآمد و این بازیگر با یکی از بازی‌های خوب و نقش‌های متفاوتش در آن دیده شد. این فیلم هشت میلیارد و 580 میلیون تومان فروش داشته و با گذشت زمان بیشتری از اکران آن، بعید نیست که به اندازه «موقعیت مهدی» بفروشد اما از نظر کیفیت فیلم و عملکرد حجازی‌فر، این بازیگر با «موقعیت مهدی» در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.


هوتن شکیبا


هوتن شکیبا در شش ماه اول امسال با دو فیلم مهم خود، «تی تی» اثر آیدا پناهنده و «ابلق» ساخته نرگس آبیار که به واسطه بازی خوب و حضور متفاوتش در آن‌ها مورد توجه و تحسین قرار گرفته بود، در سینما دیده شد. جالب آن که هر دو نقش شکیبا، کاراکترهایی منفی بودند اما ویژگی‌های آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت بود و هوتن شکیبا نیز به خوبی موفق شد در هر دو فیلم بازی‌های متفاوتی را از خود به نمایش بگذارد. «تی تی» که از نیمه تیر اکران شده‌است ، 16 میلیارد و 294 میلیون تومان فروخته و «ابلق» که حدود 15 روز از اکرانش می‌گذرد، شش میلیارد و 614 میلیون تومان فروش داشته است. علاوه بر محبوبیت شکیبا، با توجه به شروع خوب فیلم آبیار و حضور ستاره‌هایی مانند الناز شاکردوست و بهرام رادان، در مدت مشابه، این فیلم نیز از «تی تی» عقب نخواهد ماند. بازی شکیبا در هر دو فیلم نظرات مثبتی را جلب کرد اما نقش شخصیت لات و دیوانه او در «ابلق» ، نقش سخت‌تری بود و توجهات بیشتری را جلب کرد.


الناز شاکردوست


الناز شاکردوست نیز موقعیتی مشابه هوتن شکیبا دارد. او پس از دو سال غیبت در سینما، با فیلم «تی تی» روی پرده دیده شد. شاکردوست در این فیلم یکی از نقش‌های متفاوت کارنامه خود را پس از تغییر مسیر حرفه‌ای‌اش، ایفا کرده است. این ستاره از حدود دو هفته قبل، با فیلم «ابلق»  حضور خود را در سینما ادامه داد. نقش زن ساده و کمی شیرین عقل «تی تی» با نقش «راحله» زنی رنج کشیده و آسیب دیده در حاشیه شهر، در فیلم «ابلق»، کاملا متفاوت است. نه تنها گریم، بلکه ویژگی‌های رفتاری دو کاراکتر نیز تفاوت دارد. شاکردوست برای ایفای هر دو نقش، با چالش لهجه مواجه بوده، او در «تی تی» با لهجه شمالی و در «ابلق» با لهجه ترکی صحبت کرده‌است. دور از انتظار نیست که فروش شش میلیارد و 614 میلیونی فیلم آبیار به فروش 16 میلیارد و 294 میلیونی «تی تی» برسد. بازی الناز شاکردوست در این دو فیلم نیز با استقبال مواجه شده است.


جواد عزتی


یکی از ستاره‌هایی که معمولا چه با آثار کمدی و چه آثار غیرکمدی، طرفداران خود را به سینما می‌کشاند، جواد عزتی است. او نیمه اول امسال با سه فیلم «مرد بازنده» ساخته محمدحسین مهدویان، «مغز استخوان» اثر حمیدرضا قربانی و «دوزیست» کاری از برزو نیک‌نژاد به سینما آمد. عزتی در فیلم مهدویان نقش شخصیتی مُسن و بزرگ تر از خودش را ایفا کرده است. این فیلم در جشنواره فجر رونمایی شد و با توجه به شناخته شده بودن مهدویان نزد مخاطبان، پیش‌بینی می‌شد فروش خوبی نصیب فیلم شود اما اکران «مرد بازنده» با فروش شش میلیارد و 246 میلیون تومانی پایان یافت. «مغز استخوان» که اوایل اردیبهشت به نمایش درآمد و عزتی در آن یک نقش منفی و جدی را برعهده داشت نیز تنها دو میلیارد و 166 میلیون تومان فروخت. اکنون «دوزیست» پس از گذشت حدود 20 روز از اکرانش، هشت میلیارد و 580 میلیون تومان فروخته و رقم فروش آن در این مدت از کل فروش «مرد بازنده» بیشتر بوده است. عزتی در فیلم مهدویان با گریم و نقشی کاملا متفاوت ظاهر شد و در فیلم نیک‌نژاد، نقش پیچیده‌ای برعهده نداشت اما او با «دوزیست» حضور موفق‌تری در گیشه داشته است.
نویسنده : مائده کاشیان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.