علایم وبا چیست

علایم وبا چیست

مهمترین علایم وبا را اینجا بخوانید

دنیای قلم -یک متخصص بیماریهای عفونی در تشریح علائم بیماری وبا گفت: علائم وبا معمولا با احساس پُری و نفخ شکم شروع شده و پس از آن علامت اصلی بیماری یعنی "اسهال" نمایان می شود.

دکتر محمد حسین زمانیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری وبا از طریق باکتری ویبرکلرآ و از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود، گفت: علامت بارز این بیماری اسهال واگیردار است و علائم آن می تواند طیف خفیف تا شدید را شامل شود.

وی افزود: در برخی موارد خفیف حتی بعضا مواردی هست که فرد متوجه بیماری نمی شود، اما فرم شدید این بیماری به شدت خطرناک بوده و می تواند کشنده باشد.

 

زمانیان گفت: در فرم شدید بیماری ظرف چهار تا 12 ساعت و یا نهایتا 18 ساعت حدود هفت تا هشت لیتر آب از طریق اسهال شدید و حجیم از بدن خارج شده و فرد ظرف مدت کوتاهی جان خود را از دست می دهد.

زمانیان گفت: عمده بیماران مبتلا به وبا ابتدا یک احساس پُری و نفخ شکم دارند و بعد علامت اسهال در آنها شروع می شود.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: اسهال در بیماری وبا بدون تب و بدون دل درد و دل پیچه است و لکه های خون هم در آن وجود ندارد.

زمانیان خاطرنشان کرد: در کنار علامت اسهال، علائم  دیگری مانند حالت تهوع هم وجود دارد که کمتر موجب استفراغ می شود و تنها فرد احساس و حالت تهوع را دارد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با شدت یافتن بیماری علائم دیگری مانند افت فشار خون و افزایش شدید ضربان قلب هم ایجاد می شود.

زمانیان در ادامه در خصوص راه های انتقال این بیماری گفت: این بیماری از طریق آب و غذای آلوده به باکتری ویبرکلرآ منتقل می شود، بنابراین افراد نباید از منابع آبی و غذایی که از سلامت آن مطمئن نیستند، استفاده کنند.

وی افزود: همچنین مصرف سبزیجات و میوه هایی که با آب آلوده به فاضلاب انسانی آبیاری شده باشد هم موجب انتقال این بیماری می شوند.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: همچنین اگر آب چاه، استخر و رودخانه ها هم آلوده به فاضلاب انسانی شده باشد، احتمال انتقال این بیماری از طریق آنها وجود دارد.

 

زمانیان گفت: باکتری وبا نسبت به کلر حساس است، بنابراین با توجه به وجود کلر در آب استخرها احتمال انتقال بیماری از طریق استخر در صورت استفاده از میزان مناسب کلر در آب امکان پذیر نیست.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: احتمال انتقال بیماری از طریق یخ آلوده هم وجود دارد، چرا که باکتری وبا با یخ زدن آب از بین نمی رود.

زمانیان با بیان اینکه مبتلایان وبا در صورتی که دست های خود را به خوبی نشویند و به خوراکی ها و وسایل دیگر دست بزنند می توانند زمینه سرایت این بیماری را فراهم کنند، گفت: در صورتی که افراد بهداشت مناسب را رعایت نکنند، سایر اطرافیان و اعضای خانواده در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

 

وی تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت مناسب فردی است و افراد باید قبل از مصرف هر نوع خوراکی و نوشیدنی از سلامت آن اطمینان حاصل کرده و قبل از آن حتما دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.