چرا سخن از عادت ماهانه در جیران واکنش برانگیز شد

چرا سخن از عادت ماهانه در جیران واکنش برانگیز شد

دنیای قلم -یکی از سکانس‌های سریال «جیران» که از شبکه نمایش‌خانگی پخش می‌شود، با واکنش‌های مختلفی در فضای‌مجازی روبه‌رو شده است. در قسمت اخیر سریال جیران به کارگردانی «حسن فتحی»، پزشک خارجی دربار ناصرالدین شاه علت خون ریزی جیران، همسر شاه را عادت ماهانه بیان می‌کند. این ویدئو با کپشن «عجب سمی بود!»، پربازدید شده که همین مسئله، واکنش احسان جوانمرد، نویسنده سریال را در پی داشته است. در ادامه، بخشی از پست اینستاگرامی نویسنده سریال را خواهیم خواند و از ضرورت درک زنان در دوره زنانه توسط شوهر، فرزند و جامعه خواهیم گفت.

 

   واکنش اینستاگرامی نویسنده سریال


«جوانمرد» در پیج شخصی‌اش درباره واکنش‌ها به این سکانس نوشته: «صاحبان برخی پیج‌های سرگرم‌کننده چرا خیال می‌کنند از هر چیزی باید سوژه بسازند؟ مخاطب‌ها و در این مورد خاص بانوان مخاطب، چرا همراهی می‌کنند؟ حیرت‌انگیز است که تو تلاش کنی قدمی در راه عادی‌سازی برخی کلماتِ بیهوده تابوشده برداری شاید زن‌های مملکت ات در داروخانه و سوپرمارکت بتوانند راحت‌تر نفس بکشند و محصول مورد نیازشان را بدون این شرم تحمیلی و مسخره که معلوم نیست ریشه در کجای این فرهنگ خراب شده دارد ،بخرند، آن وقت بخشی از خود مردم علیه تلاش تو پست و کامنت و استوری بگذارند؟ ... حالا که ممیزی رضایت داده چرا خود مردم متحیر و متعجب و منتقد شده‌اند؟  ... این چه سمی بود که تو دیدی؟ تو خود خود سمی برادر من؛ تو مصداق خودتحقیری هستی خواهر من؛ هیچ کس نباید از طبیعت اش خجالت بکشد. سم خالص در چشمان شماست نه در سکانسی که من نوشته‌ام».


   آشنایی با نشانگان پیش از قاعدگی به واسطه تغییرات هورمونی و شیمیایی در بدن زنان، آن‌ها در چند روز منتهی به آغاز دوره ماهانه خود ممکن است نشانه‌هایی را تجربه کنند که به عنوان نشانگان پیش از قاعدگی شناخته می‌شود؛ مواردی چون تغییرات خلقی، اضطراب، خستگی زیاد، تحریک‌پذیری و برخی علایم جسمانی. هر چند درصد زیادی از زنان (در برخی مطالعات ایرانی تا حدود 90 درصد ذکر شده است) بخشی از این علایم را دارند اما برای اغلب زنان شدت علایم زیاد نیست و تنها بخش کمی از زنان نیاز به مداخلات تخصصی در این زمینه دارند.

 

   چه کاری از دست اطرفیان بر می‌آید؟


مطالعات نشان می‌دهد توجه، حمایت و کمک اطرافیان می‌تواند کمک کند تا زنان با فشار کمتری این روزها را پشت سر بگذارند و حتی شدت علایم در آن‌ها کاهش پیدا کند. شاید با شنیدن این موضوع فکر کنید مگر من چه نقشی دارم که رفتارم می‌تواند شدت علایم را کم یا زیاد کند؟ سردردهای میگرنی می‌تواند برای درک بهتر این ارتباط کمک کند. سردردهای میگرنی پایه‌ فیزیولوژیک دارند اما زمانی که آغاز می‌شوند، همراهی و حمایت اطرافیان می‌تواند در شدت دردها و البته طول زمان آن، نقش داشته باشد. در دردها و دیگر مسائل همراه با دوره‌های ماهانه زنان نیز هر چند اصل این مسائل به واسطه عوامل فیزیولوژیک و تغییرات هورمونی است اما حمایت اطرافیان و به ویژه همسر می‌تواند شدت مسائل را کاهش دهد. واضح است که مسخره کردن این دوره زنانه و ویژگی‌هایش، شرایط را برای زنان که نیمی از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، سخت‌تر خواهد کرد و باعث فشار روانی به آن‌ها خواهد شد.


نویسنده : نرگس عزیزی|‌ کارشناس‌ارشد مشاوره
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.