نکاتی مهم درباره عادت ماهانه زنان

نکاتی مهم درباره عادت ماهانه زنان

دنیای قلم -عادت ماهانه تا سن یائسگی بازنان خواهد بود. این چرخه طبیعی بدن یک اتفاق بسیار مهم است که به زایش منجر می‌شود. نکاتی مهم درباره عادات ماهانه را بخوانید.


عقب افتادن عادت ماهانه

طبق تحقیقات، حدود 3تا ۳۵ درصد افرادی که عادت ماهانه دارند، با دوره‌های نامنظم آن مواجه می‌شوند. بی‌نظمی در چرخه عادت ماهانه، به احتمال زیاد در دوران شروع آن و نیز در سال‌های نزدیک به دوران موسوم به یائسگی بیشتر دیده می‌شود. در افراد مبتلا به نارسایی‌هایی مانند استرس، چاقی، کنترل هورمونی بارداری، وزن کم، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (pcos)، اختلال عملکرد تیروئید و دیابت، تاخیر در عادت ماهانه شایع است.


اختلال نارسایی پیش از عادت ماهانه

 «اختلال نارسایی پیش از قاعدگی» یا «پی‌ام‌دی‌دی» (pmdd) وضعیتی مشابه پی‌ام‌اس اما بسیار شدیدتر است و نشانه‌های آن عبارت اند از تحریک‌پذیری یا خشمی که کنترل‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اندوه، یاس و فکر آسیب‌زدن به خود، اضطراب یا وحشت، گریستن یا حس گریه در اغلب اوقات، خستگی در طول روز و مشکل خوابیدن در طول شب، هوس‌های غذایی یا پرخوری، دردهای شدید قاعدگی، نفخ، سردرد و درد پستان. نشانه‌های پی‌ام‌دی‌دی معمولا یک یا دو هفته پیش از آغاز عادت ماهانه رخ می‌دهد و چند روز پس از پایان آن هم برطرف می‌شود.


چطور نشانه‌های آن را مدیریت کنیم؟

 نشانه‌های مربوط به عادت ماهانه می‌تواند ناخوشایند باشد، اما با تغییر شیوه زندگی و درمان‌های موجود می‌توان از این ناراحتی کاست و بر انرژی افزود. از جمله تغییرات مفید در شیوه زندگی، می‌توان به فعالیت بدنی، برنامه غذایی سالم، بهداشت خواب، مدیریت استرس و اجتناب از مصرف دخانیات اشاره کرد. برای گرفتگی‌های عضلانی ناشی از عادت ماهانه، می‌توان از داروهای غیرتجویزی مانند ادویل (ایبوپروفن)،  یا ناپروکسن  و آسپرین بهره گرفت. اگر نشانه‌ها آن قدر شدید باشد که روی توانایی عملکرد یا لذت‌بردن از زندگی تاثیر بگذارد، باید فورا به متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک مراجعه کرد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.