نگاهی به آغاز دوباره سریال جیران و وقایع جدیدش

نگاهی به آغاز دوباره سریال جیران و وقایع جدیدش

سریال محبوب نمایش خانگی پس از 2 ماه غیبت، انتشار خود را از سر گرفت

دنیای قلم -پنج شنبه 24 شهریور و بلافاصله پس از رفع توقیف «جیران» از سوی مقام قضایی که با نظر بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه اتفاق افتاد، دو قسمت جدید از این سریال در خروجی پلتفرم فیلیمو منتشر شد و ماجرای «جیران» سوگلی ناصرالدین شاه قاجار در حرمسرا و همزمان «سیاوش» محبوب سابق او در دربار ادامه یافت. سریال حسن فتحی در این دو قسمت، با نمایش کشتی پهلوانی، طعم دیگری  یافت و گویی شبیه به «یاغی» دیگر سریال فیلیمو شد که اکنون به قسمت‌های پایانی رسیده است. این گزارش در ادامه، دو قسمت جدید «جیران» را بررسی می‌کند، با ذکر این نکته ضروری که متن گزارش، قصه را لو می‌دهد.


بازگشت پس از 2 ماه


بین قسمت‌های 23 و 24 سریال «جیران» که توقیف این مجموعه رخ داد، 62 روز فاصله افتاد. دو ماه توقف «جیران»، طولانی‌ترین زمانی بود که یک سریال خانگی، در تاریخ حدود 12 ساله نمایش خانگی در ایران، به علت توقیف یا ممانعت از انتشار، از مخاطب دور می‌ماند. با این حال از واکنش‌های مجازی به نظر می‌رسد اغلب مخاطبان «جیران» این سریال را فراموش نکردند و در بازگشت دوباره، آن را تماشا کردند. از قضا بر اساس آمار خروجی پلتفرم فیلیمو، دو قسمت جدید «جیران» نمره‌های خوب 96.4 و 97.2 هم گرفتند و از نظر نمره میانگین مردمی، بالاتر از شش قسمت قبلی آن (که پیش از توقیف سریال بود) قرار گرفتند.


یک کُشتی دراماتیک


قسمت 24 سریال «جیران» با حوادثی آغاز شد که به مسابقه کشتی «سیاوش» دربند با «دیمیتری ماخوف» پهلوان روس انجامید. در این مسابقه که بخش اعظم قسمت 24 را به خود اختصاص داد و با اجرای بی‌نقص حسن فتحی جلوی دوربین رفته بود، یک درام قدرتمند جریان داشت و تنها یک مسابقه کشتی عادی نبود؛ جایی که به جز «سیاوش» کشتی‌گیر اصلی، نزدیک به 10 کاراکتر اصلی سریال از جمله «جیران»، «ناصرالدین شاه»، «سلمان خان»، «میرزا آقاخان نوری»، «تاج‌الدوله» و... که دور و بر زمین مسابقه نشسته بودند و آن را تماشا می‌کردند، به شکل مستقیم و غیرمستقیم از این مسابقه تأثیر می‌گرفتند. به علاوه شخصیت‌های دیگری مانند «ملک‌زاده»، «گلین»، «خواجه روشن»، «سارای گرجی» و... نیز بودند که به نتیجه مسابقه اهمیت فراوانی می‌دادند. اگرچه این ایراد به «جیران» وارد است که با توجه به سیر وقایعی که پیش از برگزاری مسابقه کشتی اتفاق افتاد، احتمالا از پیش برای مخاطبان نکته‌سنج مشخص بود که سرانجام مسابقه چه خواهد بود، اما به هر حال اجرای این قسمت جذاب و تماشایی از آب درآمد. به علاوه با این مسابقه و تأثیر دراماتیک آن در قصه، روشن شد که مسابقه کشتی چند قسمت قبل و اعطای نشان پهلوانی به «سیاوش»، تنها یک خرده داستان فرعی کم‌اهمیت نبود، بلکه در پیشبرد قصه در این قسمت و مشخص شدن سرنوشت «سیاوش» اهمیت داشت.


همه‌جا کشتی


دیگر نکته قابل توجه درباره دو قسمت جدید سریال «جیران»، تقارن انتشار آن با قسمت‌های پایانی سریال «یاغی» و همزمان مسابقات جام جهانی کشتی بود. در حالی که از نیمه هفته گذشته تا دیروز شنبه، شبکه سه محل پخش مسابقات جهانی کشتی فرنگی و سپس آزاد بود و مخاطبان چه در تلویزیون و چه در شبکه‌های اجتماعی، توجه زیادی به ورزش کشتی نشان دادند، سریال «یاغی» نیز با ادامه ماجرای «جاوید» نابغه جوان کشتی، به سرانجام خود نزدیک می‌شود و بازگشت او با تیم ملی کشتی از مجارستان، اتفاقاتی تازه را رقم زده است. همزمان مبارزه کشتی در «جیران» نیز حضور پررنگی داشت و یکی از نکاتی که کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر به آن اشاره کرده‌اند، حضور همزمان ورزش کشتی در تلویزیون و دو سریال خانگی است.


بهرام، ناصر شد!


یکی از نکاتی که در این دو قسمت به چشم می‌آید، نقش‌آفرینی کمابیش زیرپوستی بهرام رادان است. بازی او که در فرازهای قبلی «جیران» از سوی بسیاری از مخاطبان به علت بی‌تناسبی با کاراکتر «ناصرالدین شاه قاجار» مورد انتقاد قرار گرفته بود، در قسمت‌های جدید این سریال فضای بیشتری برای بازی دارد و در مواجهه با بحران‌هایی که برای شاه به وجود می‌آید، عملکرد بهتری از خود به جا می‌گذارد. «شاه قاجار» که به تازگی بحران رابطه‌اش با «جیران» را پشت سر گذاشته و از علاقه او مطمئن شده، این بار در مقابل احتمال شکست «سیاوش» در مبارزه کشتی و تحقیر در برابر سفیر روس قرار داشت که پس از کُشتی نیز با واکنش‌های خود، توجهات را جلب کرد. به نظر می‌رسد بهرام رادان با گذشت نیمی از سریال «جیران» در این نقش جا افتاده است.


ادامه حضور فتحی کوچک


جالب آن که با وقایعی که در قسمت 24 رخ داد، به نظر می‌رسید نقش امیرحسین فتحی در «جیران» تمام شده و او به زودی سریال را ترک خواهد کرد، چرا که باید از کاخ و شخصیت اصلی سریال دور باشد. با این حال با تصادف عجیبی که در ماجرای نقش روی زانوی شخصیت «سیاوش» به وجود آمد، به نظر می‌رسد همچنان در سریال حضور خواهد داشت و قصه خود را در کنار شخصیت‌های «کفایت خاتون» و «الیاس» پی خواهد گرفت. ظاهرا قرار نیست در نیمه راه این سریال حدود 50 قسمتی، فرزند کارگردان از این سریال جدا شود. امیرحسین فتحی در فصل سه سریال «شهرزاد» ساخته قبلی این فیلم ساز نیز به ناگهان نقشی پررنگ و تأثیرگذار یافت که در پیشبرد قصه «شیرین» (آن جا هم پریناز ایزدیار) اهمیت فراوانی داشت.
نویسنده : مصطفی قاسمیان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.