نقدی بر سریال جیران و نگاه تاریخی اش

نقدی بر سریال جیران و نگاه تاریخی اش

رویا تیموریان، سمیرا حسن‌پور، مرتضی اسماعیل کاشی و غلامرضا نیکخواه در نقش‌های غیراصلی سریال «جیران» بازی‌های خوبی دارند

دنیای قلم -الهام سعیدی - سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی، بازیگران و شخصیت‌های متعددی دارد و از میان آن‌ها بازیگران اصلی و چهره‌هایی که تاثیر زیادی در قصه دارند، بیشتر توجه مخاطب را جلب می‌کنند. بهرام رادان و پریناز ایزدیار به عنوان شخصیت های اصلی سریال و مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور و مهدی پاکدل که نقش پررنگ و تعیین‌کننده‌ای در مسیر قصه دارند، در مرکز توجه هستند، به همین دلیل شاید دیگر بازیگران «جیران» که بازی خوبی در سریال دارند، زیر سایه آن‌ها قرار بگیرند و کارشان به اندازه‌‌ای که باید، دیده نشود. رویا تیموریان، سمیرا حسن‌پور، مرتضی اسماعیل کاشی و غلامرضا نیکخواه 4 بازیگر «جیران» هستند که نقش شخصیت‌های غیراصلی را ایفا کردند، اما در نقش خود بازی بسیار خوبی دارند.


تاجر زیرک و سیاستمدار


رویا تیموریان در سریال «جیران» ایفای نقش شخصیتی به نام «کفایت خاتون» را برعهده دارد. او به کار تجارت مشغول است و شخصیتی زیرک و سیاستمدار دارد. «کفایت خاتون» با استفاده از نفوذ خود، به صورت پنهانی علیه ناصرالدین شاه فعالیت می‌کند و قصد دارد از خاندان قاجار انتقام بگیرد. این شخصیت باهوش و دسیسه‌چین، با فریب افراد نقشه‌هایش را پیش می‌برد و شخصیتی پشت پرده محسوب می‌شود. رویا تیموریان با شناخت درست از ویژگی‌های نقش خود، بازی خوبی در «جیران» داشته و تصویر شخصیتی دسیسه‌چین و حیله‌گر را به نمایش گذاشته است. او در برخورد با زنان حرمسرا در جلد شخصیتی خیرخواه و صادق فرو می‌رود و پس از نزدیک شدن به آن‌ها، زنان را برای رسیدن به اهداف خود فریب می‌دهد.


همسر افسرده و دل‌مُرده ناصرالدین‌شاه


«گلین»‌ یکی از همسران عقدی ناصرالدین‌شاه است که سرنوشتی مشابه «جیران» دارد. فرزندش قربانی جنگ زنان حرمسرا برای تصاحب قدرت شده و عزادار اوست. این داغ باعث شده «گلین»‌ زنی افسرده، دل‌مُرده و ناامید باشد. سمیرا حسن‌پور از ابتدای سریال به خوبی در جلد زنی غمگین و افسرده فرو رفت و در نقش این شخصیت بازی قابل باوری دارد. او به تناسب موقعیت خود در قصه، گاهی از آن شخصیت افسرده و داغدار دور می‌شود و با جسارت و شجاعت خشمش را بیرون می‌ریزد.این بازیگر بازی کنترل‌شده‌ای دارد، به همین دلیل مخاطب با او همراه می‌شود، تصمیماتش را می‌پذیرد و تحت تاثیر او قرار می‌گیرد. سمیرا حسن‌پور مدتی پیش نیز با سریال «بی‌همگان»   در نقش زنی رنج‌کشیده و غمگین دیده شد، اما نتیجه کار او در این مجموعه چندان قابل قبول نبود و شخصیت ضعیفش برای مخاطب همراهی‌برانگیز نبود. حسن‌پور هرچند در «بی‌همگان» بازی ویژه‌ای نداشت، اما در «جیران» توانسته با نقش «گلین» حضور موثری در سریال داشته باشد.


خواجه منفور و دورو


یکی از نقش‌های غیراصلی، اما موثر در قصه «جیران»،  «خواجه‌ روشن» است که مرتضی اسماعیل کاشی نقش او را ایفا می‌کند. این بازیگر ‌که در چند فیلم سینمایی بازی کرده و با سریال «پس از آزادی» شناخته می‌شود، سابقه زیادی در عرصه تئاتر دارد و بازیگر توانمندی است. او ایفای یکی از نقش‌های سخت و منفی «جیران» را بر عهده داشته است. شخصیت «خواجه روشن» دو رو دارد. او در ظاهر فردی سبک‌سر و کم‌عقل جلوه می‌کند، اما در باطن شخصیتی بی‌رحم و بدذات است. مرتضی اسماعیل کاشی به خوبی هر دو بُعد این شخصیت را به نمایش گذاشته است و توانسته حس نفرت مخاطب را نسبت به خود برانگیزد. این بازیگر در نمایش هر دو بُعد این شخصیت اندازه نگه می‌دارد و بازی اغراق‌شده‌ای ندارد.


خواجه شیرین و وفادار «جیران»


غلامرضا نیکخواه بازیگر پیش کسوت که آثار کمدی فراوانی در کارنامه خود دارد، در سریال «جیران» نقشی شیرین را ایفا کرده است. او به عنوان خدمتگزار و خواجه «جیران»، مانند پدری دلسوز با او همراهی می‌کند، گاهی نیز از تجربیاتش کمک می‌گیرد و «جیران» را نصیحت می‌کند. شخصیت «عزیز آغا» رگه‌هایی از کمدی و شوخ‌طبعی دارد، بنابراین غلامرضا نیکخواه انتخاب مناسبی برای ایفای این نقش بوده است. این بازیگر در سکانسی که به دلیل تنبیه و مجازات، مجبور شد با نارضایتی و اکراه جلوی چشمان اهالی حرمسرا با گریه برقصد، حس عجز و ناتوانی او را به خوبی نشان داد و با نمایش گریه‌ و غم خود در مجلس شادی زنان حرمسرا، بازی تاثیرگذاری داشت.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.