اخبار جنگ اوکراین چه آسیب‌های روانی دارد

اخبار جنگ اوکراین چه آسیب‌های روانی دارد

شبکه‌های‌اجتماعی پر شده از ویدئوها، تصاویر و خبرهای درگیری روسیه و اوکراین، اتفاقات تلخ آن‌جا و ... ؛ چه کنیم؟

دنیای قلم -از ساعت‌های ابتدایی روز پنج‌شنبه که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی به‌صورت لحظه‌ای اخبار و اتفاقاتی را که در این درگیری می‌افتد ، پوشش می‌دهند. بعضی از این محتواها بسیار تلخ است و ذهن بیننده را تا ساعت‌ها، درگیر خود می‌کند. قبل از هرچیز باید بدانید تاسف و ناراحتی درباره وقایع منفی به ویژه جنگ، بسیار طبیعی است و در واقع نشان دهنده حس نوع دوستی شماست اما غرق شدن در اخبار مربوط به جنگ یا هر نوع دیگر از اخبار منفی تاثیرات بسیار زیادی بر وضعیت سلامت روان شما خواهد داشت. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
 


افزایش افسردگی، اضطراب و تشویش‌های ذهنی


پیگیری اخبار منفی می‌تواند منجر به علایمی همچون افسردگی و اضطراب شود؛ به‌طور مثال مشاهده اخبار و تصویرسازی فضای ناعادلانه جنگ در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سطح هورمون‌هایی را که در ایجاد افسردگی و اضطراب نقش دارند در بدن افزایش دهد و از این طریق علایمی همچون احساس خستگی مفرط، ناامیدی، لذت نبردن یا حس اضطراب و تشویش را در فرد ایجاد کند.

اخبار جنگ اوکراین چه آسیب‌های روانی دارد
چطور در برابر اخبار منفی از روان‌مان محافظت کنیم؟


در دورانی که افراد با اخبار منفی بمباران شده‌اند، تنها راهکار برای محافظت از سلامت روان، ایجاد یک برنامه مدون برای دسترسی به اخبار است که در ادامه به آن می‌پردازیم:
 برای تماشای اخبار یا چک کردن صفحات اجتماعی که اخبار درگیری‌های روسیه و اوکراین را منتشر می‌کنند، ساعت خاصی را در روز مشخص کنید. ابتدای صبح و پایان شب، بدترین زمان برای پیگیری چنین خبرهایی است.
از منابع خبری قابل اعتماد اخبارتان را دریافت کنید. برخی منابع صرفا برای جذب مخاطب، اخبار نادرست و مبالغه‌آمیز منتشر می‌کنند تا با تاثیرگذاری روی مخاطبان‌شان، پست ها و محتواهایشان بازدید بیشتری داشته باشد.
 سعی کنید اخبار را با واسطه دریافت کنید. به طور مثال درباره جنگ روسیه و اوکراین می‌توانید از کسانی که اخبار مربوط را پیگیری می‌کنند، جویا شوید تا بدین شکل از مشاهده ویدئوها و تصاویر دلخراش در امان بمانید.
سعی کنید بعد از مشاهده یا مطالعه اخبار دقایقی را به آرام سازی ذهنی اختصاص دهید. یک لیوان آب بنوشید و برای دقایقی، هیچ کاری انجام ندهید.
با دوستان و آشنایان مورد اعتمادتان درباره موضوعی که شما را تحت تاثیر قرار داده است، صحبت کنید تا از بار فشار روانی که تحمل می‌کنید، کاسته شود.


توصیه مهم| هضم اخبار جنگ برای کودکان غیرممکن است


هضم اخبار مربوط به جنگ برای بزرگ سالان بسیار سخت است اما این موضوع را در نظر داشته باشید که کنار آمدن با این قبیل اخبار برای کودکان تقریبا غیرممکن است، پس تا حد امکان کودکان خود را از اخبار منفی دور نگه دارید و سعی کنید بحث‌های مربوط به جنگ را در حضور آن‌ها پیش نکشید. در این بین توجه داشته باشید که اگر کودک شما خود به این اخبار دست یافت و سوالاتی در این باره از شما پرسید، جواب‌های واقعی و منطقی به او بدهید و در صورت امکان از یک روان شناس کودک مشورت بگیرید.

منبع: خراسان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.