تهران؛ شهری پرجاذبه برای گردشگری

تهران؛ شهری پرجاذبه برای گردشگری

جاذبه های طبیعی تهران در کنار سایر جاذبه ها، مهمترین مقصد گردشگری برای تهرانی های خانه نشین در ایام تعطیل و گردشگرانی است که از سایر نقاط ایران و خارج از کشور به پایتخت می آیند.

دنیای قلم -تهران به رغم کلان شهر و پایتخت بودن، شهری زیبا با جاذبه های طبیعی فراوان برای گردشگری است. روزهای تعطیل بهترین زمان برای استفاده از این مکان ها در تهران با طعم هوای پاک، آسمان آبی و خیابان های به دور از ترافیک است.

باور اینکه تهران با آلودگی، شلوغی و ترافیک سنگین خود مکانی برای گشت و گذار و تفریح ندارد، باور نادرستی است. به واقع در همه  روزهای سال اینگونه نیست. درست است در طول سال، تهران غرق در هیاهو است، اما در برخی روزهای تعطیل و بخصوص تعطیلات نوروز مانند شهری زیبا، آرام، خلوت با آسمان آبی است که این زیبایی و طراوت در بوستان ها، پارک ها و بافت های طبیعی آن صدچندان می شود.

جاذبه های طبیعی تهران در کنار سایر جاذبه ها، مهمترین مقصد گردشگری برای تهرانی های خانه نشین در ایام تعطیل و گردشگرانی است که از سایر نقاط ایران و خارج از کشور به پایتخت می آیند.

در این میان علاوه بر پارک ها و مکان های طبیعی قدیمی مانند ۲ بوستان «لاله» و «ملت» و کوه های «دربند» و «توچال» مکان های تاسیس شده در چند دهه گذشته و سال های اخیر مانند «آب و آتش»، پارک «ژوراسیک»، «باغ پرندگان» و دریاچه «شهدای خلیج فارس» به چشم می خورند.

این گزارش به معرفی چند جاذبه طبیعی در تهران می پردازد.


یک تیر و چند نشان در میدان تجریش

منطقه ی شمیرانات بخصوص میدان تجریش، یکی از میادین اصلی و مناطق با کاربردهای متفاوت در تهران است. این منطقه بارگاه امامزاده «صالح ابن موسی» (ع) را در خود جای داده است و در قسمت شمالی آن نیز کوه دربند قرار دارد.

تجریش را از هر طرف که بگیرید جاذبه ی گردشگری دارد. امامزاده صالح یکی از معروف ترین و البته با صفاترین مکان های زیارتی در شمیران است که تهرانی های زیادی لحظه ی تحویل سال را در این مکان سپری می کنند. بازارها و مراکز خرید، بازار سنتی تجریش، زیارتگاه و کوه نوردی در دربند هم از دیگر تفریح های مسرت بخش در این منطقه است.

حتی اگر خریدی نداشته باشید، یک بار دیدار از بازار سنتی تجریش به امتحانش می ارزد.

کوه دربند هم که به آلوچه های قرمز و لواشک های ترش خود معروف است، در روزهای عید مملو از گردشگرانی است که برای کوهنوردی یا صرف غذا در رستوران های زیبا و کنار رودخانه به این کوه می آیند. در بهار باقالا و چغاله بادام هم نوبرانه هایی هستند که در کنار آلوچه های قرمز به دوستداران خود چشمک می زنند. اگر چندان علاقه مند به غذای رستوران نبوده و مایل به صرف غذای خانگی خود در کوه دربند هستید، پس از نیم ساعت کوهنوردی و گذر از رستوران ها به نقاطی می رسید که ضمن دسترسی به رودخانه خلوت تر بوده و می توان به صرف غذا پرداخت.

«سورتمه تهران» هم برای آن دسته از افرادی که تا به الان زمان تجربه ی آن را نداشته اند، یکی دیگر از تفریح های واقع در منطقه ی «گلابدره» ی دربند است. به هنگام سورتمه سواری می توانید از دیدن مناظر طبیعی کوه دربند لذت ببرید.

ناگفته نماند متروی تجریش امکان دسترس به این منطقه را آسان ساخته است.


بیشتر بخوانید: با جاذبه‌های گردشگری تبریز آشنا شوید


بام تهران و توچال

بام تهران یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که به چشم انداز زیبایش معروف است. در این منطقه که انتهای خیابان ولنجک در شمال تهران واقع شده است، همه ی شهر زیر پای شماست. در چشم انداز بام شهری دیده می شود که ساکت و آرام است و به هنگام شب با نور چراغ هایی که کم و زیاد می شوند، از همهمه ی درونش می گوید.

سکوت در هوای بهاری و آسمان صاف هم این زیبایی را بیشتر کرده و صرف یک لیوان چای در یکی از قهوه سراهای مشرف به شهر، اوقات خاطره انگیزی را می تواند برای شما به ثبت برساند.

اگر قصد گشت و دیدار از بام تهران را در تعطیلات بهار دارید، حتما کفش مناسب به پا کنید چون این منطقه دارای شیب های کمی تند و سربالایی و سرپایینی است. البته برای افرادی که توان پیاده روی ندارند اتوبوس هایی هستند که آنان را از ابتدا به انتهای مسیر بام می رسانند.

در ضمن کوهنوردان حرفه یی از قسمت های مشخص در بام تهران می توانند به کوه های توچال نیز دسترسی پیدا کنند.

کوه های توچال و ایستگاه های آن هم یکی از هیجان انگیزترین مناطق تهران برای گشت و گذار و البته دوستداران ورزش اسکی است. افرادی هم که قصد اسکی کردن در این مناطق نداشته می توانند با استفاده از تله کابین به ایستگاه های بالاتر رفته و در میان برف ها چای و قهوه ی داغ بنوشند.


بوستان آب وآتش

بوستان «حضرت ابراهیم» (ع) که به آب و آتش معروف بوده، یکی از بوستان های تازه تاسیس است که این روزها یکی از زیباترین و البته بزرگ ترین مناطق طبیعی تهران به شمار می رود. آب و آتش در کنار اراضی عباس آباد و اتوبان مدرس واقع شده است. در این پارک تندیس های فلزی، داستان حضرت ابراهیم (ع) و گلستان شدن آتش بر وی را روایت می کنند.

آب و آتش با پیست اسب سواری، قرقره ی تفریحی سر خوردن از ارتقاع، استوانه هایی با زبانه های آتش، دو پل زیبا بر فراز اتوبان ها، فواره های رنگی و رستوران راه چوبی خود، امکان همه ی تفریح های گوناگون را برای علاقه مندان به طبیعت فراهم کرده است.

مهم تر از همه، سطح صاف بوستان آب و آتش امکان پهن کردن زیرانداز، رفت و آمد کالسکه و ویلچر را آسان ساخته است.

«پل طبیعت»، پل تازه افتتاح شده ی این فضای طبیعی است که آب و آتش را به اراضی عباس آباد متصل می کند. این پل به اولین پل پیاده رو در ایران معروف است که نماد جدیدی برای پایتخت به شمار می رود. در طراحی این پل از معماری پل های قدیمی مانند پل خواجو الهام گرفته شده است و با ۷ هزار متر مربع مساحت در فاصله ی ۴۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است. بخشی هایی از فضای این پل به رستوران، قهوه سرا (کافی شاپ) و فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص یافته است و علاوه بر پیاده روی، مسیرهای دوچرخه و کالسکه سواری نیز در این پل تاسیس شده اند. اگر می خواهید از این پل بازدید کنید و زمانی را برای قدم زدن روی پل صرف کنید، تا پیش از تاریکی هوا خود را به آن برسانید زیرا در هنگام شب به دلیل امنیت گردشگران در ورودی آن بسته می شود. این پل از سمت اراضی عباس آباد نیز که مکانی تفریحی برای خانواده ها بوده، قابل دسترسی است.

تهران؛ شهری پرجاذبه برای گردشگری
پارک ژوراسیک

پارک ژوراسیک از هیجان های جدید در تهران است. این پارک که در شهریورماه سال گذشته گشایش یافت، در میدان بهرودِ سعادت آباد واقع شده است. ژوراسیک نخستین پارک موضوعی تهران به شمار می رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه های متحرک و صدا و جلوه های ویژه می پردازد.

بازدید از این بوستان می تواند برای کودکان هیجان انگیز باشد و به معلومات علمی آن ها بیافزاید. قیمت بلیط در روزهای عادی ۱۰۰۰ تومان و روزهای آخر هفته و تعطیل ۲۵۰۰ تومان است. با وجود این، دیدار از آن در اواسط هفته ی دوم تعطیلات عید برای خانواده های پرجمعیت به صرفه خواهد بود.
 


باغ پرندگان

دیدن پرنده های رنگارنگ در باغ پرندگان، افزون بر ایجاد هیجان در میان بزرگسالان، برای خردسالان نیز جذاب است. طوطی های زیبا با پرهای رنگی، خروس ها و مرغ های نژاد پاکوتاه و پاپری، انواع کبوترها و حتی پرندگان وحشی مانند باز و عقاب و شاهین.

دیدن همه ی این پرنده ها برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند، جذاب بوده و تازگی خواهد داشت.

قو، طاووس های زیبا، کبک های رها شده، شترمرغ ها و جغدها از دیگر پرندگان زیبای این باغ هستند.

باغ پرندگان در اتوبان شهید بابایی واقع شده است و علاقه مندانی که با ماشین شخصی خود قصد بازدید از این باغ را دارند، نگران جای پارک نباشند. از محل پارک ماشین تا ورودی باغ پرندگان، پیاده روی به نسبت طولانی است که ممکن است برای افراد مسن و میانسالان خسته کننده باشد. موتورها با واگن های مسافربری به صورت رایگان افراد سالخورده را به ورودی باغ می رسانند.

باغ پرندگان همانطور که از نامش پیداست، علاوه بر اینکه پرندگان زیبا و نایابی را در خود جای داده است، باغی با بیش از ۶۰ هزار اصله درخت و ۱۰۰ تنوع گیاهی است که در فصل بهار و رویش جوانه ها، شادابی فراوانی به انسان می بخشد.

 
باغ گیاه شناسی ملی ایران

اگر به کاشت و نگهداری گل و گیاه علاقه دارید و به دنبال پژوهش در این زمینه هستند، باغ گیاه شناسی ملی ایران در حوالی تهران، جای دل انگیز و زیبایی برایتان است. پیشنهاد می کنیم، دوستداران گل و گیاه، بازدید از این باغ را در روزهای نوروز از دست ندهند چرا که یکی از بزرگ ترین باغ های گیاه شناسی جهان محسوب می شود.

این باغ در حاشیه ی اتوبان تهران – کرج واقع شده است که سال تاسیس آن به ۱۳۴۷ بازمی گردد و در میان ۲۰ ردیف اول باغ های گیاه شناسی در دنیا است و با مبادله ی گونه های گیاهی با سایر کشورها انواع غنی و کاملی از گیاهان مناطق مختلف را دارد. بازدید از این باغ برای عموم آزاد است.
 


دریاچه چیتگر

احداث دریاچه ی مصنوعی چیتگر یا «شهدای خلیج فارس» واقع در شمال غرب تهران، طبیعتی زیبا و مکانی شاد را برای ساکنان این منطقه فراهم کرده است. دریاچه و فواره هایش، هوای مطبوع و خنکی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است که با نشستن در کنار صندلی های نزدیک به دریاچه می توان از آن لذت برد.

«سافاری پارک وحشت» هم از جاذبه های جدید اطراف دریاچه است که علاقه مندان به تفریح های هیجانی، می توانند ترس را با عبور از تونل های وحشت را تجربه کنند. دیدن فیلم های چند بعدی در سینماهای چیتگر هم تازگی و هیجان خاصی دارد.

این دریاچه همچنین دارای جزایر حیات وحش، جزایر تفریحی، اسکله ی قایقرانی، پارک آبی، اسکله ی تفریحی و خدمات رفاهی و شهربازی است.
 


بوستان های لاله و ملت

این بوستان های سبز را هم برای پا به سن گذاشته ها و میانسالانی معرفی می کنیم که تداعی کننده ی یاد و خاطره یی از دوران جوانی برایشان باشد. پارک های لاله و ملت، جزو آن دسته از مکان های قدیمی تهران هستند؛ آن زمان هایی که خبری از پارک ژوراسیک و سورتمه و دریاچه ی چیتگر نبود، این پارک ها بهترین مکان برای تفریح خانواده ها و کودکان بود.

البته به جد باید گفت این بوستان ها هنوز همانند گذشته با درختان سبز و انبوه خود، فضای روح بخشی به خیابان ولیعصر (عج) و فاطمی بخشیده اند. بوستان ملت که واقع در خیابان ولیعصر است یکی از باصفاترین و البته پرطرفدارترین مکان های تفریحی در تهران است که این روزها با افزوده شدن پردیس گالری ملت، طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

بوستان لاله نیز که از خیابان شهید فاطمی و بلوار کشاورز می توان به آن دسترسی داشت، بوستانی با سطح هموار برای گردشگران است. زمین بازی استاندارد و امن با وسایل گوناگون برای کودکان و خردسالان در این پارک ها فراهم است.

منبع: ایرنا
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.