روستای افجه کجاست و چطور به آن سفر کنیم

روستای افجه کجاست و چطور به آن سفر کنیم

تمام اطلاعاتی که لازم است درباره «روستای افجه» بدانید را در این مطلب بخوانید.

دنیای قلم- اگر از آلودگی هوا و سر و صدای تهران خسته شده  و به دنبال طبیعتی خوش آب و هوا و نزدیک برای تفریح میگردید، روستای افجه گزینه بسیار مناسبی است.

روستای افجه در بخش لواسانات، لواسان کوچک، در شهرستان شمیرانات واقع شده است. روستای افجه در فاصله بسیار نزدیکی از روستاهای سینک و هنزک لواسان قرار دارد. شغل مردمان ساکن روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد. محصول این روستا بن‌شن (حبوبات)، عسل، گندم، جو و انواع میوه است. زبان ساکنین روستای افجه زبان مازندرانی است.
با ما همراه باشید تا مناطق دیدنی این روستا را به شما معرفی کنیم.

 

 

محله سنتی چراغان

اگر طرفدار قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های روستایی هستید، محله چراغان را از دست ندهید. چراغان بافت سنتی و ارزشمند خود را به خوبی حفظ کرده است. دیدن سقاخانه قدیمی چراغان و درخت چنار ۴۰۰ ساله آن خالی از لطف نیست. سقاخانه محله چراغان با نام سقاخانه ابوالفضل شهرت دارد.

 

 

حمام تاریخی افجه

حمام تاریخی افجه بنایی قدیمی که دارای بخش زنانه و مردانه بوده است. بیشتر بافت سنتی حمام از بین رفته و دوباره بازسازی شده است. با این حال این حمام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت حمام به اواخر دوران صفوی می‌رسد. حمام افجه در حال حاضر فعال است، پس دوش گرفتن در حمام عهد صفویه را فراموش نکنید.

 

روستای افجه

 

دشت‌ هویج یا گُرچال

دشت «هویج» که در زبان محلی به آن «گُرچال» یا گهچال و یا گیاه چال می گویند، نام دشتی است که در البرز مرکزی، استان تهران و پس از روستای افجه واقع گردیده است. گُر و یا آگِر در گویش ایرانیان باستان به معنای آتش بوده است. چال نیز معنایی معادل کلمه «جایگاه» دارد. در نتیجه معنای «گُرچال»، معادل با جایگاه آتش یا آتشدان خواهد بود. این دشت یكی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه بوده كه در بالادست مركز روستا، ناحیه گلندوک و لواسان قرار دارد.

در مورد نام «هویج» نیز روایت های مختلفی وجود دارد. هر کسی می کوشد که برای نام «دشت هویج» علتی تاریخی یافت کند. گفتنی است که در روزگار گذشته، بسیاری از زمین های این دشت زیبا، به کاشت هویج اختصاص یافته بوده است. اگرچه امروز دیگر هیچ اثری از هویج در این دشت دیده نمی شود، اما این نام هنوز باقی است.

با دیدن این دشت درخواهید یافت که روستای افجه کجاست. از لحاظ موقعیت این دشت در ارتفاع حدود 2400 متری از سطح دریا واقع شده است. همان گونه که گفتیم اگرچه امروزه هیچ هویجی دراین دشت کاشت نمی شود، اما کشاورزان افجه هم اکنون محصولات مختلفی را در آن کشت می کنند که از جمله آن ها می توان به باغ های زیبای گیلاس این دشت اشاره نمود. شکوفه های این باغ ها در فصل بهار، سبب زیبایی فوق العاده دشت هویج در فصل بهار است.

نکته ی دیگر درباره دشت هویج، خصوصی بودن آن است. این دشت متعلق به اهالی روستای افجه تهران بوده که اجدادشان در آن هویج می کاشته اند. به همین جهت بایستی به این حق آن ها بالاخص افرادی که زمین ها را آباد نموده و از آن محصول می گیرند احترام گذاشت.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی کامل «کاخ موزه گلستان»؛ گنجینه تاریخی تهران

 

 

آبگرم رینه

آبگرم رینه یکی از ییلاق‌های مازندران است که در فاصله‌ ۲ ساعتی تهران قرار گرفته. از جاده هراز که بگذریم و از آب اسک هم عبور کنیم، به رینه می‌رسیم. می‌توانیم سوئیت اجاره کنیم و از حمام یا وان آبگرم آن استفاده کنیم. می‌توانیم به استخر عمومی آبگرم برویم. حمام شاه‌عباسی رینه هم خیلی معروف است.

 

 

قلعه ساکا

قلعه ساکا، از آثار باستانی روستای افجه است. قدمت قلعه ساکا که به قلعه دربند هم مشهور است، به قرن دوم یا سوم هجری می‌رسد. این قلعه در بلندترین بخش روستا قرار است و به تمام روستاهای اطراف اشراف کامل دارد.

قلعه ساکا تا دوره صفوی فعال بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته متاسفانه امروز چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده است و همان بلایی که سر قصر ناصرالدین‌شاه آمد، بر سر این قلعه هم آمده است.

 

روستای افجه

 

آبشار خروشان پسچویک

آبشار پسچویک، آبشاری زیبا و خروشان است که حاشیه روستای افجه قرار دارد. این آبشار 15 متر ارتفاع دارد و در سینه‌کش قله ساکا قرار دارد. برای دیدن این آبشار باید به گوشه شمال شرقی روستا بروید و مستقیم برانید تا به تابلوهای راهنمایی برسید.

 

 

قصر ناصرالدین‌شاه

یکی از بناهای تاریخی روستای افجه، باقی‌مانده قصری است که به ناصرالدین‌شاه نسبت داده می‌شود. این قصر در ضلع شمالی روستا و درمیان باقی بزرگ ساخته شده است.

گفته می‌شود که ساخت این قصر توسط اعتمادالدوله صورت گرفته است. البته امروز از بنای قصر ناصرالدین‌شاه چیز زیادی باقی نمانده است. یعنی انتظار نداشته باشید که وقتی برای دیدن قصر رفتید، به ساختمان درست و حسابی و با معماری مشخص بربخورید. متاسفانه امروز از این بنا تنها 1.5 متر دیوار و تلی آجر باقی مانده است و بنای اصلی قصر به طور کامل تخریب شده است.

 

روستای افجه

 

دشت لار

دشت لار در جاده آبعلی و نزدیک پلور قرار گرفته. این پارک ملی، منطقه حفاظت‌شده است و برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوهنوردی مقصدی عالی‌ست. حوالی خرداد ماه ای‌جا پر از گل بابونه و شقایق می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره محله «عودلاجان»

 

 

آبشار زیبای موآب

خروشان‌ترین و زیباترین آبشار روستای افجه، آبشار موآب است. این آبشار با ارتفاع 180متر درست مشرف به دشت هویج، معروف‌ترین دیدنی روستای افجه، است. آبشار موآب در زمستان‌ها بسیار خروشان و پرآب است. آبشار موآب در کنار آبشار پسچویک قرار گرفته است و با حدود 20 دقیقه پیاده‌روی از آن می‌توان به دشت هویج رسید.

 

روستای افجه

 


مشاهیر افجه

از شخصیت‌های مشهور افجه باید از سید جمال‌الدین افجه‌ای از مشروطه خواهان بنام ایران یاد کرد. همچنین دو فرزند وی سید مهدی افجه‌ای و سید محمد هادی افجه‌ای از دانشمندان زمان خویش بوده‌اند؛ و نیز علامه میرزا آقا افجه‌ای از شاگردان ملا حسینقلی همدانی از مشاهیر شخصیت‌های افجه است.

 

 

زمان مناسب بازدید از روستای افجه

افجه 2020 متر از سطح دریا بالاتر است. بنابراین روستایی سردسیر به حساب می‌آید. بهتر است فصل بهار و تابستان را برای سفر به افجه انتخاب کنید. خصوصا ماه‌های اردیبهشت و خرداد. اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد، روستای افجه از هر زمان دیگری دیدنی‌تر و زیباتر است.

 

روستای افجه

 

راه رفتن به روستای افجه 

روستای افجه در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر تهران واقع شده است. اگر مبدا شما شهر تهران است از اتوبان شهید بابایی به سمت جاده لشگرک حرکت کنید. به سمت لواسان ادامه مسیر دهید. جاده لواسان – سینک را ادامه دهید تا با توجه به تابلوهای راهنما به روستای افجه برسید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.