غذاهای مخصوص چهارشنبه سوری + دستور پخت

غذاهای مخصوص چهارشنبه سوری + دستور پخت

این مطلب را بخوانید تا با سه غذای مخصوص چهارشنبه سوری و دستور پخت آنها آشنا شوید.

دنیای قلم-  چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی ایرانی است که از دیرباز بین فرهنگ های مختلف و قومیت های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. در این شب غذاهای مخصوصی پخته می شود و خانواده ها سعی می کنند شبی خاص و خاطره انگیز را در کنار یکدیگر سپری کنند. در این مطلب سه غذای مخصوص چهارشنبه سوری و دستور پخت آنها را به شما معرفی می کنیم.

 

 

آش ابودردا 

 

آش

 

مواد لازم

سبزی آش: ۱و نیم کیلوگرم

نخود گرد: ¼ لیوان

لوبیا چیتی: ¼ لیوان

عدس: ۱ لیوان

رشته آش: ۳۰۰ گرم

کشک: ۲ لیوان

نعنا خشک: ۴ قاشق غذاخوری

سیر داغ: ۵ قاشق غذاخوری

پیاز بزرگ: ۵ عدد

روغن مایع: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

برای درست کردن آش ابودردا چهارشنبه سوری ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار هم آب‌شان را عوض کنید تا بو نگیرند. حبوبات را جدا از هم بپزید چون عدس خیلی زودتر از لوبیا و نخود می‌پزد.

در این فاصله پیازها را نازک و خلالی خرد کنید و یک پیاز داغ حرفه‌ای درست کنید. طرز تهیه پیاز داغ حرفه‌ای را  اینجا گفته‌ایم. در واقع ما قرار است آش رشته درست کنیم پس به همان ترتیب عمل می‌کنیم. وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، آن‌ها را با هم مخلوط کرده و سبزی آش را به همراه مقداری دلخواه پیاز داغ اضافه می‌کنیم. مقداری زردچوبه به دلخواه اضافه کنید و اجازه دهید سبزی آش خوب بپزد.

در بیست دقیقه پایانی پخت آش، رشته آش و یک لیوان کشک را به آش ابودردا اضافه کنید و اجازه دهید آش خوب جا بیفتد. رشته نباید زیاد در آش بپزد چون خمیر و له می‌شود.

از زمانی که رشته آش را اضافه می‌کنید چند بار آش را هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبند و آش ته نگیرد. نمک آش را بعد از ریختن کشک و رشته آش اندازه کنید چون بعضی رشته‌های آشی بیش از حد شور هستند. نمک و فلفل آش را اندازه کنید و اگر احساس کردید آش رقیق است یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و هم بزنید.

یک قاشق غذاخوری نعنا داغ به آش ابودردا چهارشنبه سوری اضافه کنید و چند دقیقه بعد شعله را خاموش کنید. روی آش ابودردا چهارشنبه سوری را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

اهالی خراسان به ویژه در خراسان جنوبی آش ابودردا را با گوشت چرخکرده قلقلی درست می‌کنند. اگر دوست دارید آش ابودردا چهارشنبه سوری مجلسی‌تری داشته باشید گوشت چرخکرده مخلوط را به صورت قلقلی درست کنید و در ۵ دقیقه پایانی پخت به آش ابودردا اضافه کنید.

 

 

 

آجیل پلو زعفرانی

 

آجیل پلو

 

مواد لازم

برنج: ۴ پیمانه

زرشک: ۱/۳ پیمانه

خلال پرتقال و نارنگی شیرین شده: نصف پیمانه

زعفران دم کرده: کمی

خلال پسته: کمی

خلال بادام: کمی

گردو خرد شده: ۱/۳ پیمانه

کشمش: ۱/۳ پیمانه

 

طرز تهیه 

برنج را مانند قبل دم میکنیم و توی دیس مورد نظر میریزم. روی آن قالب گلی قرار میدهیم و خلال بادام، زرشک و تکه های ریز گردم را نیز توی قالب میریزیم. کمی آنها را فشار میدهیم تا متراکن شوند و تکان نخورند. سپس دور گل را با خلال پسته شکل میدهیم. حالا دور تا دور برنج را با خلال نارنگی شیرین شده و کشمش پر میکنیم. قسمت میانی و وسط گل ها را به تکه ای از مربای پوست پرتغال مزین میکنیم.

در آخر هم با مقداری برنج زعفرانی رنگ و لعتب بیشتری به آن میبخشیم.البته شما میتوانید این پلو را با هر قالب و یا شکلی که میخواهید درست کنید و سلیقه ی خود را در آن اعمال کنید.برای شیرین کردن زرشک و کشمش، ابتدا آنها را بشویید و کمی تفت دهید، سپس زرشک را با کمی شکر مخلوط میکنیم . خلال ها را هم تفت میدیم.

 

 

دلمه برگ مو

 

دلمه

 

مواد لازم برای برای ۴ نفر

برگ مو تازه: ۳۰۰ گرم

گوشت گوساله: ۴۰۰ گرم

سبزی دلمه(جعفری،گشنیز،شوید،نعنا،مرزه،پیازچه و ریحان): ۲۵۰ گرم

ماست: ۳ لیوان

لپه یا باقلا سبز: ۱۵۰ گرم

پیاز متوسط: ۳ عدد

برنج: ۳ پیمانه

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه 

برنج را پس از شستشو، با ماست خیس میکنیم، به این ترتیب که ماست را با چنگال زده و با یک لیوان آب مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم،می گذاریم ۲ ساعت بماند.

پیازها را خرد کرده و تفت می دهیم، و سپس گوشت را که به فرم ریز خرد کرده ایم به آن افزوده و به تفت ادامه می دهیم.

نمک و فلفل و زردچوبه را به مخلوط می افزاییم.

بعد از سرد شدن، این مخلوط را به برنج و ماست اضافه می کنیم.

لپه یا باقلا را هم می پزیم و پس از سرد شدن به بقیه مواد می افزاییم.

در آخر هم سبزی ها را که شسته و خرد کرده ایم به مواد می افزاییم.

مواد حاصل را در برگ مو می پیچیم، به این ترتیب که هر برگ را به سمت پشت آن قرار داده و حدود ۲ قاشق از مواد را در آن می ریزیم و بعد می پیچیم.

بعد از پیچیدن تمام برگ موها، کف قابلمه ای را برگ مو یا برگ کاهو قرار می دهیم، و دلمه ها را در آن می چینیم.

در نهایت می گذاریم تا دلمه ها مانند پلو دم بکشند (حدود ۲ ساعت)

بعد از پخت می توانیم مقداری کره آب کرده روی دلمه ها ریخته و در ظرف مورد نظر بچینیم.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.