چگونه متوجه آلودگی هوا شویم؟

چگونه متوجه آلودگی هوا شویم؟

چگونه بفهمیم هوا آلوده است؟ در این رابطه این مطلب را بخوانید.

دنیای قلمـ مرتضی فلاح‌پور فوق‌تخصص آلرژی: در واقع هر آنچه را که در خارج از مجموعه هوای پاک باشد، آن را به‌عنوان هوای ناپاک و آلوده به‌حساب می‌آوریم و این تابعی از مختصات مکانی است که در آن قرار داریم. برای مثال فکر کنید در منطقه روستایی بسیار خوش آب‌وهوا و در خانه ییلاقی هستید و از یک سوخت فسیلی استفاده می‌کنید. آنچه آزاد می‌شود باعث آلودگی است، چون قرار نیست این جزئی از هوای سالم که دارای استانداردی است، باشد.

 

همچنین در مزرعه‌ای در حال سم‌پاشی بوده یا در یک نجاری مشغول به کار هستید؛ در این مکان‌ها آلاینده‌هایی درست می‌شود. بنابراین آلاینده‌ها می‌توانند شامل گازها و ذرات معلق و حتی می‌توانند موجودات زنده یا موادشیمیایی به‌صورت ذرات و مایع باشد. بنابراین تعریف آلاینده‌ها بسیار متنوع است، اما آنچه امروزه برای هوای استاندارد استفاده می‌شود و استاندارد آلایندگی و شاخص تعیین می‌کنند از مجموع برخی ذرات است. شایع‌ترین این ذرات دی‌اکسیدکربن، مونوکسیدکربن اکسیدگوگرد، اکسیدنیتروژن و ذرات معلق است. اینها آلاینده‌هایی هستند که در هوای استنشاقی ما بوده و باعث صدمات متفاوت می‌شوند.

 

آلاینده‌ها ثابت و متحرک هستند. متحرک‌ها شامل خودروهای بنزینی و گازوئیلی بوده و براساس کیفیت سوخت مصرفی، میزان موادی را تولید می‌کنند. آلاینده‌های ثابت مانند کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و منابع از این دست هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: ابتلای مردم اهواز به هپاتیتa بخاطر آب آلوده

 

 

سوخت‌های فسیلی؛ مهمترین ماده‌ ایجاد آلودگی 

 

آلودگی هوا

 

مهمترین ماده‌ای که اکنون باعث آلودگی جهان می‌شود، استفاده از سوخت‌های فسیلی است که این شاخص‌ها را بالا می‌برد. سوخت‌های فسیلی مثل ذغال‌سنگ، مازوت، نفت‌سیاه و نفت‌کوره شایع‌ترین آلاینده‌ها هستند. برای اینکه کیفیت هوا را قابل فهم کنند، استانداری ایجاد کردند که این استاندارد 5 آلاینده اصلی شما مونوکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن،‌ اکسیدنیتروژن، اکسیدگوگرد و ذرات معلق را اندازه‌گیری می‌کند. عددهایی به این مواد اختصاص داده‌اند که از صفر تا 500 است و هرچه این اعداد بالاتر باشد، یعنی هوا ناسالم‌تر بوده و در معرض آن قرار گرفتن، خطرهای بیشتری به‌همراه دارد.

 

صفر تا 50 به معنای هوای پاک بوده و برای همه افراد سالم است و رنگی که این وضعیت را نشان می‌دهد، رنگ سبز است. عدد 50 تا 100 به معنای ناپاک است؛ البته ناپاک‌بودن الزاما به معنی ناسالم نیست، بلکه به معنی این است که برای افراد معمولی خطری ندارد، اما بهتر است افرادی که پرخطر بوده و بیماری زمینه‌ای دارند، کمتر در این هوا حضور داشته باشند و به رنگ زرد است. از 101 به بالا به رنگ نارنجی است؛ به معنی هوای ناسالم برای گروه‌های پرخطر است؛ بنابراین برای همه افراد ناپاک است اما برای یکسری از افراد ناسالم است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.