راهکارهای کاهش فشارخون بالا  چیست؟

راهکارهای کاهش فشارخون بالا چیست؟

این مطلب را بخوانید تا با راه‌های کاهش فشار خون بالا از طریق تغییر در شیوه زندگی آشنا شوید.

دنیای قلم‌ـ شیوه زندگی در درمان فشارخون بالا تاثیر جدی دارد. اگر شما مبتلا به پرفشاری خون هستید و هر روز این نگرانی را دارید که با مصرف داروها عدد فشارخون را کاهش دهید، باید بدانید که با ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌توانید از مصرف دارو بی‌نیاز شوید. متخصصان در این رابطه گام‌هایی را به شما پیشنهاد کرده‌اند:

 

کاهش وزن

فشارخون اغلب در نتیجه افزایش وزن بالا می‌رود. افزایش وزن خود عامل ابتلا به آپنه‌خواب و اختلال تنفس و در نتیجه افزایش فشارخون است. به این ترتیب کاهش‌وزن یکی از موثرترین تغییرات شیوه زندگی برای کنترل فشارخون است. علاوه بر کاهش وزن، شما باید به سایز کمر خود دقت کنید چون حمل چربی اضافی در اطراف کمتر، خود عامل خطرناکی برای ابتلا به پرفشاری خون است. اگر اندازه کمر بیش از 102 سانتیمتر در مردان و بیش از 89 سانتیمتر در زنان باشد، خطر ابتلا به فشارخون بالا افزایش می‌یابد.

 

فشار خون

 

انجام ورزش منظم

فعالیت بدنی منظم به میزان 150 دقیقه در هفته و یا 30 دقیقه در روز، فشارخون شما را 5 تا 8 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. برخی از انواع ورزش هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و... به بهبود فشارخون بالا کمک می‌کنند. تمرینات قدرتی را نیز باید حداقل دو روز در هفته انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: فشارخون نرمال و عادی چند است؟

 

 

داشتن رژیم غذایی سالم

پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب فشارخون بالای شما را می‌تواند تا 11 میلی‌متر جیوه کاهش دهد. از رژیم‌های غذایی با پتاسیم بالا استفاده کنید. پتاسیم می‌تواند اثرات سدیم بر فشارخون را کاهش دهد. بهترین منابع پتاسیم عبارتنداز: میوه‌ها و سبزیجات. سعی کنید این گروه‌های غذایی را جایگزین مکمل‌های پتاسیم نمایید.

 

فشار خون

 

کاهش مصرف سدیم

حتی کاهش کوچکی در میزان مصرف سدیم می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و فشارخون شما را در صورت ابتلا به پرفشاری خون، 5 تا 6 میلی‌متر جیوه کاهش دهد. تاثیرات مصرف سدیم بر فشارخون در میان گروه‌های مختلف متفاوت است. اما به‌طورکلی، محدودکردن سدیم به 2300 میلی‌گرم در روز، به همه افراد توصیه می‌شود. البته فراموش نکنید که مصرف کمتر از 1500 میلی‌گرم سدیم در روز برای اکثر بزرگسالان ایده‌آل است. برای کاهش مصرف سدیم، برچسب موادغذایی را با دقت بخوانید، غذاهای فرآوری‌شده را کمتر مصرف کنید، برای افزودن عطر و طعم به غذاها از گیاهان و ادویه‌جات استفاده کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.