نقش پروبیوتیک ها در تنظیم فشار خون

نقش پروبیوتیک ها در تنظیم فشار خون

درمان پروبیوتیکی به‌طور قابل توجهی فشار خون حیوانات را کاهش داد و سطح آن را به حالت عادی بازگرداند.

دنیای قلم -فشار خون بالا، بیماری شایع پزشکی و عامل خطر کلیدی برای بیماری قلبی است که تقریبا نیمی از جمعیت بزرگ سال جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش «هلث»، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر قند به ویژه فروکتوز، منجر به افزایش شیوع فشار خون در جهان شده است. کارشناسان اظهار کردند که برخی از پروبیوتیک‌ها ممکن است بر میکروبیوم روده و تنظیم فشار خون تاثیر بگذارند و نتایج پژوهش روی حیوانات نشان داد که دو نوع پروبیوتیک اثر ضد فشار خون دارند. طی آزمایش ۱۶ هفته‌ای، برخی از موش‌ها هر روز با آب مخلوط با فروکتوز و برخی هم با بیفیدوباکتریوم لاکتیس m8 یا لاکتوباسیلوس رامنوسوس m9 تغذیه شدند.

درمان پروبیوتیکی به‌طور قابل توجهی فشار خون حیوانات را کاهش داد و سطح آن را به حالت عادی بازگرداند. نتایج این پژوهش نشان داد که اثربخشی پروبیوتیک در کاهش فشار خون با برخی از میکروب‌های روده و مسیرهای متابولیک مرتبط است. به نظر می‌رسد که مصرف بیش از حد قند از طریق مکانیسم‌های مختلف ازجمله کاهش تولید نیتریک اکسید کلیه، مقاومت به انسولین، افزایش احتباس نمک و تغییر میکروبیوتای روده، فشار خون را افزایش می‌دهد. با این حال، حفظ فشار خون در سطوح طبیعی در موش‌های تغذیه شده با فروکتوز نشان می‌دهد که مداخلات پروبیوتیک می‌توانند ترکیب میکروبی روده را بهبود بخشند. علاوه بر این، این مطالعه چندین گونه باکتری را شناسایی کرد که بر سطح فشار خون تاثیر می‌گذاشتند، به عنوان مثال، کاهش سطح آلوپرووتلا و آلیستیپس و افزایش سطح گونه‌های پیرولوبوس و لاوسونیا با کاهش فشار خون مرتبط بود. لبنیات مثل برخی ماست‌ها و پنیرها منبع خوبی برای پروبیوتیک‌ها هستند. 
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.