مروری بر پرونده توقیف نشریه همت
به بهانه هفتمین سالگرد ارتحال هاشمی رفسنجانی

مروری بر پرونده توقیف نشریه همت

روز گذشته هفتمین سالگرد بزرگداشت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور جمع کثیری از ارادتمندان به ایشان و یاران وی  در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد. به بهانه سالگرد درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مروری می‌کنیم  بر یک پرونده مطبوعاتی در رابطه با چاپ عکس هاشمی رفسنجانی و توقیف نشریه.

دنیای قلم -عذرا فراهانی: غروب۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، از رجال برجسته و شاخص پس از انقلاب اسلامی هنگامی که مشغول شنا در استخر کوشک متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام در نزدیکی مجموعه سعدآباد بود، دچار ایست قلبی شد. وی با علائم ایست قلبی، به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و پس از انجام مراحل احیای قلبی ناموفق همان روز در ۸۲ سالگی درگذشت.
به بهانه سالگر ارتحال هاشمی رفسنجانی پرونده توقیف نشریه همت به دلیل انتشار عکس روی جلد، با عنوان "همه یاران هاشمی" را مرور می‌کنیم. (1)
 هفته‌نامه «همت» در سال  88 در دور جدید انتشار خود، در صفحه اول تصویر چهره‌هایی را به عنوان یاران هاشمی رفسنجانی چاپ کرد و این اقدام منجر به توقیف نشریه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات شد.
"به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی موضوع بند ۸ و ۱۱ از ماده ۶ و بند «د» از ماده ۷ قانون مطبوعات از دلایل توقیف نشریه مذکور می‌باشد.
در پی بررسی تخلفات مذکور بازپرس شعبه نهم بر اساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات دستور توقیف نشریه همت را صادر و مراتب را جهت اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد". 
نشریه همت در دور جدید انتشار خود در صفحه اول تصویر کسانی را به عنوان «همه باران هاشمی» چاپ کرده بود.
در صدر این نام‌ها که تصویرشان در صفحه اول این نشریه چاپ شده، آیت‌الله جوادی آملی امام جمعه قم، حجت‌الاسلام محمدی‌ری‌شهری نماینده سابق ولی فقیه در امور حج به همراه آیت‌الله محمد‌جواد فاضل‌لنکرانی فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی مرجع تقلید شیعیان، آیت‌الله امینی امام جمعه موقت قم، آیت‌الله امامی‌کاشانی امام جمعه موقت تهران و آیت‌الله واعظ‌طبسی تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) نیز از جمله یاران هاشمی یاد شده‌اند.
علاوه بر این سید‌حسن خمینی، علی شمعخانی مشاور مقام معظم رهبری، به همراه ناطق‌نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر رهبری سید‌مهدی طباطبایی استاد اخلاق و نماینده مردم تهران در مجلس هفتم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمد‌رضا باهنر نایب رئیس مجلس، سید‌رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت و نماینده مجلس هشتم، علی مطهری، ‌مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی و... از جمله چهره‌هایی هستند که در حلقه یاران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده اند.
همت در بخشی از گزارش یک خود درباره هاشمی نوشته: در دو دهه اخیر انقلاب اسلامی ایران هیچ شخصیتی از جهت میزان مقاومت در برابر مخالفت و تخطئه مردمی به پای هاشمی‌رفسنجانی نمی‌رسد. همت در شماره جدید در حالی که بسیاری از مسئولان نظام را زیر سوال برده، از برخی شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی نیز تمجید کرده است.
خبرگزاری فارس در این زمینه نوشت: در صفحه اول این نشریه تصویری از یک شخصیت حقوقی به چاپ رسیده که در پس زمینه آن تصاویری از مسؤولان و علما به همراه مهره های سیاسی بعضا ناراضی قرار گرفته و برای این تصاویر تیتر همه یاران هاشمی انتخاب شده است. در تذکر اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی آمده است درج تصویر شخصیت های محترم در کنار برخی دیگر افراد نامتناسب اقدامی غیر حرفه ای بوده و به صورت ضمنی، دارای شبهه اتهام به شخصیت هاست.
(1)    – کتاب اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران دهه 80 عذرا فراهانی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.