طغیان سرطان روده بین میان سالان

طغیان سرطان روده بین میان سالان

دنیای قلم -انجمن سرطان آمریکا در گزارشی گفته که موارد ابتلا به سرطان به طور فزاینده‌ای از افراد مسن به افراد میان سال تغییر پیدا کرده است. بنابر این گزارش، در میان سه گروه سنی بزرگ تر از ۶۵ سال، بزرگ سال بین ۵۰ تا ۶۴ سال و بزرگ سال کمتر از ۵۰ سال، «افراد کمتر از ۵۰ سال تنها گروه سنی‌ بودند که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ افزایش کلی در بروز سرطان را تجربه کرده‌اند». دکتر ویلیام داهوت، مدیر ارشد علمی انجمن سرطان آمریکا گفت: «ما شاهد تشخیص فزاینده سرطان در افراد جوان هستیم.

این جا چیزی در حال وقوع است.» گزارش جدید می‌گوید در میان بزرگ سالان کمتر از ۵۰ سال، سرطان روده بزرگ به دلیل اصلی مرگ ناشی از سرطان در مردان و دومین دلیل اصلی مرگ در زنان پس از سرطان پستان تبدیل شده است. علایم و نشانه های سرطان روده بزرگ شامل تغییر در عادات روده، خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع، گرفتگی یا درد شکم، ضعف و خستگی و کاهش وزن غیرقابل توضیح است.

همچنین برخی از مواردی که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد، عبارت اند از: داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، داشتن جهش ژنتیکی خاص، نوشیدن الکل، کشیدن سیگار یا چاقی. پیشتر در سال گذشته گزارش مشابهی توسط انجمن سرطان آمریکا نشان داده بود که نسبت موارد سرطان روده بزرگ در میان بزرگ سالان کمتر از ۵۵ سال از ۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

دکتر اسکات کوپتز، متخصص دستگاه گوارشی در مرکز سرطان اندرسون در هیوستون تگزاس می‌گوید: «ما شاهد بیمارانی هستیم که در سنین پایین‌تر و قبل از سن غربالگری بسیاری از سرطان‌ها مراجعه می کنند. بنابراین مطمئناً این روند نگران‌کننده ادامه دارد.» در حالی که به طور کلی توصیه می‌شود همه بزرگ سالان غربالگری سرطان روده بزرگ و رکتوم را در سن ۴۵ سالگی شروع کنند، اما اکنون پزشکان می‌گویند موارد بیشتری از ابتلا به سرطان در بین افراد در سنین پایین‌تر ظاهر شده است. سرطان روده بزرگ در میان جوانان در حال افزایش است و دانشمندان در حال تلاش برای کشف علت آن هستند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.