چطور از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنیم

چطور از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کنیم

سرطان روده یکی از شایع ترین سرطان های دنیاست و به تازگی بین افراد زیر 55 سال شیوع فراوانی داشته است اما با غربالگری می‎توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد

دنیای قلم -  داده‌های جدید نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ در میان جوانان در حال افزایش است، متاسفانه این بیماری در مراحل پایانی که درمان آن دشوارتر است، بیشتر کشف می‌شود.
 

  سرطان روده بزرگ چیست؟


سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین نوع سرطان در جهان است. در این بیماری سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. اگرچه این نوع سرطان شیوع بالایی دارد اما به دلیل بهبود روش های غربالگری و تشخیصی تعداد موارد این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در سال‌های اخیر به ویژه در کشورهای پیشرفته کاهش یافته است.


   تشخیص درست و درمان بهتر  


موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ در بین افراد 65 سال و بالاتر رو به کاهش است. پیشرفتی که به افزایش غربالگری کولونوسکوپی نسبت داده می شود اما افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در افراد زیر 55 سال ادامه دارد به طوری که بین سال‌های 1995 تا 2019، نسبت تشخیص‌های جدید سرطان کولورکتال در افراد زیر 55 سال از یک نفر در 10 مورد به یک نفر در 5 مورد افزایش یافته است.
به‌رغم کاهش جمعیت مسن تر، افزایش موارد جوان‌تر به این معنی است که سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در آمریکا و سومین علت مرگ ناشی از سرطان است.


   مردان بیشتر در خطر هستند


مطالعات جدید نشان داد که مردان 33 درصد بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. محققان گفته اند که این میزان بالاتر احتمالاً به دلیل عواملی مانند وزن اضافه بدن، مصرف گوشت فراوری شده و سیگار کشیدن بیشتر در مردان است.
به طور کلی، سرطان کولورکتال در بین افراد 50 تا 64 ساله تثبیت شده و میزان این بیماری در افراد 54 سال و کمتر سالانه 2 درصد افزایش یافته است. میزان مرگ و میر در افراد کمتر از 50 سال سالانه یک درصد و در افراد 50 تا 54 سال 0.6 درصد افزایش می‌یابد.


   علایم سرطان روده بزرگ


بسیاری از موارد سرطان روده بزرگ بدون علامت هستند. در صورت وجود علایم، موارد زیر ممکن است نشان‌دهنده سرطان روده بزرگ باشد:
 احساس درد و حساسیت در قسمت تحتانی شکم
 خون در مدفوع
 اسهال، یبوست یا سایر تغییرات در عادات روده
 مدفوع باریک
 کاهش وزن بدون دلیل مشخص


   غربالگری در افراد 45 سال به بالا


ربکا سیگل، نویسنده گزارش و مدیر ارشد علمی در انجمن سرطان آمریکا می‌گوید: «می‌دانیم که نرخ رشد سرطان در جوانان در حال افزایش است، این خبرهشدار دهنده است که ببینیم به رغم کاهش تعداد مبتلایان در کل جمعیت با چه سرعتی بیماران جوان تر به این بیماری مبتلا می شوند.»
او ادامه می‌دهد که گرایش به سمت بیماری های پیشرفته تر در افراد در هر سنی تعجب آور است و باید همه افراد 45 ساله و بالاتر را برای غربالگری ترغیب کرد.


   چه کسانی به آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ نیاز دارند؟


cdc توصیه می‌کند که افرادی با  خطرمتوسط ابتلا به سرطان روده باید از ۴۵ تا ۷۵ سالگی برای سرطان روده غربالگری شوند.
  اگر در یکی از دسته‌های اشاره شده زیر قرار دارید، انجام غربالگری سرطان روده برای شما ضروری است:
 سابقه شخصی سرطان روده بزرگ یا پولیپ پیش سرطانی
 والدین، خواهر و برادر یا فرزندی داشته باشید که سرطان روده بزرگ داشته است
 حامل یک ژن برای سندروم ارثی سرطان روده بزرگ هستید
 سابقه بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون داشته باشید
منبع:webmd

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.