کارهایی که سیر با بدن انسان می‌کند

کارهایی که سیر با بدن انسان می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند به مهار التهاب کمک کند

دنیای قلم -سیر با حمایت از سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول و فشار خون و برقراری سلامت روده، نقش مهمی در سلامت ما دارد 
یک ماده غذایی با فواید بی‌شمار که متاسفانه برخی از آن گریزان هستند یا ترجیح می‌دهند آن را به شکل فراوری شده مصرف کنند، اما مانند بیشتر غذاها هرچه سیر را بیشتر فراوری کنید، خواص کمتری دریافت می‌کنید. سیر در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی ازجمله شمال ایران، نقش بسیار مهمی دارد. در این مطلب مروری بر خواص این خوراکی مفید به نقل از «نیویورک پست» داریم: 


حمایت از سیستم ایمنی بدن


 مطالعات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند به مهار التهاب کمک کند. الیسین، ترکیبی که در گیاهانی چون سیر، پیاز و پیازچه یافت می‌شود، به‌عنوان اکسیر جادویی در نظر گرفته می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد علاوه بر این، ترکیبات ارگانوسولفور سیر می‌تواند از بدن دفاع کند، کارشناسان استدلال کردند که سیر به‌عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود ویروس‌ها به سلول‌های ما عمل می‌کند.


کاهش کلسترول


نظر علم درباره این مسئله محدود است، اما مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که عصاره‌ها و سایر اشکال سیر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند.


کاهش فشارخون


همان مطالعه قبلی نشان داد که افراد مبتلا به سندروم متابولیک -طبق اطلاعات موسسه ملی قلب، ریه و خون، مجموعه‌ای از شرایط که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد- از مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم سیر خام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، دو بار در روز به مدت چهار هفته، سود می‌برند. این مقدار در فردی که حدود ۷۰ کیلوگرم وزن دارد، کمی بیشتر از دو حبه سیر است.


سلامت روده


سیر یک منبع عالی از پری بیوتیک‌هاست که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این مطالعه پس از سه ماه مصرف مکمل‌های عصاره سیر، طیف متنوع‌تر و سالم‌تری از میکروبیوم‌های روده داشتند.


منبع غنی آنتی‌اکسیدان


یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سیر می‌تواند منبع آنتی‌اکسیدان‌ها نیز باشد. تحقیقات نشان داد که مصرف عصاره سیر بیات‌شده به‌عنوان مکمل می‌تواند از عملکرد سالم‌تر مغز در سالمندان حمایت کند. 


  چطور سیر را در رژیم غذایی بگنجانیم؟


از سیر برای طعم دادن به سبزیجات استفاده کنید، همچنین می‌توانید آن را به غذا‌های برنجی اضافه کنید یا با دیگر ادویه‌ها در خورش‌ها به کار ببرید. با درست کردن سس سالسای خانگی یا سس پستو نیز از فواید سیر بهره‌مند خواهید شد. علاوه بر همه این‌ها در پخت گوشت مرغ و گاو نیز می‌توانید از حبه‌های سیر استفاده کنید، به‌این‌ترتیب هم غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت و هم از فواید این ماده غذایی شگفت‌انگیز بهره برده‌اید. خوردن سیر خام بیشترین فایده را دارد، زیرا بیشترین فواید را از آلیسین به دست می‌آورید. مانند بیشتر غذا‌ها هرچه سیر را بیشتر فراوری کنید، خواص کمتری دریافت می‌کنید.


  چرا وقتی سیر می‌خورم احساس نفخ یا گاز می‌کنم؟


اگرچه واکنش منفی به سیر نادر است، اما کسانی که مشکلات سلامتی روده ازجمله سندروم روده تحریک‌پذیر (ibs) دارند، ممکن است به دلیل سطح بالای فروکتان سیر، گاز یا نفخ را تجربه کنند. کسانی هم که با بیماری بازگشت اسید به مری (ریفلاکس معده به مری) یا (gerd) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است چندان با سیر راحت نباشند. خواص ضدالتهابی سیر برخی را به این باور رسانده است که اگر به‌اندازه کافی از این ماده بخورند، می‌توانند چربی شکم را بسوزانند، اما این مسئله ثابت نشده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.