خطر شدید قاعدگی نا منظم برای قلب

خطر شدید قاعدگی نا منظم برای قلب

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب

دنیای قلم -داشتن قاعدگی نامنظم چیزی است که باعث نگرانی بیشتر خانم‌ها می‌شود و بر عملکرد حیاتی بدن تأثیر منفی می‌گذارد. طبق نظر پزشکان، پریودهای نامنظم می‌‌تواند بر سلامت قلب هم تأثیر بگذارد و بنابراین، باید علت آن فوری بررسی و درمان شود. به‌ گزارش times of india سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا pcos یکی از علل اصلی قاعدگی نامنظم است. این سندرم که از هر هشت زن در سنین باروری یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شامل گروهی از نشانه‌هاست که ممکن است با هم یا به‌ تنهایی مشاهده شود. به همین دلیل زنان مبتلا به این سندرم علایم یکسانی ندارند. 
علایم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک 
برای تشخیص pcos، زنان باید دو نشانه از سه نشانه‌ای را که گفته می‌‌شود داشته باشند: اختلال تخمک‌گذاری (پریودهای نامرتب)، سطح تستوسترون بالا (هیپرآندروژنیسم) و شکل تخمدان در سونوگرافی (تخمدان‌‌های پلی‌کیستیک). مطالعات نشان داده است که زنانی که مبتلا به pcos هستند، ۲۸ درصد بیشتر از زنانی که قاعدگی عادی دارند، در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. از آن‌جا که زنان مبتلا به pcos با مشکلات وزن روبه‌رو می‌شوند، آن‌ها در معرض التهاب و افزایش شاخص توده بدنی نیز هستند. التهاب و چاقی، پیش‌زمینه مشکلات قلبی و عروقی است. به‌ گفته متخصصان، خطر ابتلا به سندرم متابولیک نیز در مبتلایان به pcos، بسیار بالاست. علایم سندرم متابولیک شامل چاقی شکمی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت است. هر یک از این علایم، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
چگونه می‌توان pcos را مدیریت کرد؟ 
در حالی که هیچ درمان دارویی برای این سندرم در دسترس نیست، بهترین راه ممکن برای مدیریت موثر و مهار علایم pcos، اصلاح شیوه زندگی است:
1. برای کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی، تلاش کنید. کاهش تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند منجر به بهبود علایم این سندرم شود. 
2. رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.
3. وابستگی خود را به مواد غذایی بسته‌بندی‌شده حاوی مواد نگه‌دارنده یا سایر غذاهایی که ممکن است مواد شیمیایی داشته باشند، کاهش دهید.
4. مصرف محصولات غذایی بدون گلوتن نیز برای مهار علایم pcos می‌تواند مفید باشد.
5. مطمئن شوید که ۴ تا ۵ بار در هفته تمرین یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید. تمرینات با شدت متوسط ​​مناسب‌ترین هستند. فراموش نکنید که کاهش وزن با ورزش باعث بهبود تخمک‌گذاری و کاهش سطح انسولین می‌شود.
6. برای کاهش سطح استرس خود سعی کنید ورزش هایی مثل  یوگا   را دنبال کنید یا به دنبال درمان باشید.
7. شب‌ها حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.