عوارض جدی نوشابه های انرژی زا برای نوجوانان

عوارض جدی نوشابه های انرژی زا برای نوجوانان

چرا نوجوانان نباید نوشابه انرژی زا بخورند

دنیای قلم -نوشابه‌های انرژی‌زا یکی از پر مصرف‌ترین محصولات نوشیدنی در بازار جهانی است که حاوی شکر، کافئین، مواد افزودنی و همچنین محرک‌های قانونی مانند ال کارنیتین، تورین و گورانا بوده و در بهبود توجه، هوشیاری و انرژی مؤثر هستند. همین مسئله منجر به این شده که نوجوانان تمایل زیادی به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا داشته باشند؛ در واقع نوید تقویت انرژی ذهنی و جسمی همراه با افزایش کارایی، این نوشیدنی‌ها را به عنوان محصولی جذاب در بین نوجوانان مبدل کرده است، اما مصرف این نوشابه‌ها عوارض زیادی به خصوص برای نوجوانان دارد که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم.


  نوشابه انرژی‌زا، نوشیدنی ورزشی نیست 


سیده فاطمه حسینی کارشناس درباره این نوشیدنی‌ها به ایسنا گفت: «گاهی نوشابه‌های انرژی‌زا با نوشیدنی‌های ورزشی اشتباه گرفته می‌شود در حالی‌ که کاملاً با هم متفاوت هستند؛ نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های طعم دار حاوی کربوهیدرات و الکترولیت، ویتامین‌ها و مواد مغذی است و نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولا نوشیدنی‌هایی هستند که سرشار از کافئین، شکر، محرک‌ها مثل ال کارنیتین است». این کارشناس تغذیه افزود: «در سال ۲۰۱۱ در آمریکا گزارشی ارائه شده است که مطابق با این گزارش ۱۵۰۰ نوجوان به دلیل عوارض نوشابه‌های انرژی‌زا همچون دهیدراسیون(کم آبی بدن)، عوارض قلبی (تپش قلب، اضطراب) و بی‌خوابی به اورژانس مراجعه کردند». 


  حجم غیراستاندارد کافئین در انرژی‌زاها


حسینی تصریح کرد: «انجمن تغذیه کودکان آمریکا توصیه می‌کند که در سن نوجوانی و کودکی به‌هیچ‌عنوان کافئین مصرف نشود، چون بدن نیازی ندارد.همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده که حد مطلوب مصرف کافئین در روز ۷۱ میلی‌گرم در هر12 اونس است در حالی که در نوشابه‌های انرژی‌زا میزان کافئین ۱۲۰ میلی‌گرم در هر  12 اونس بوده که تقریباً دو برابر میزان نرمال است». حسینی با بیان این‌که متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که دو سوم مصرف‌کنندگان نوشابه‌های انرژی‌زا نوجوانان هستند،اظهار کرد: «معمولاً در یک قوطی نوشابه‌ انرژی‌زا ۸۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که معادل دو قوطی نوشابه یا دو فنجان قهوه دم کرده می‌شود». 


  پیامدهای مصرف انرژی‌زا


این کارشناس تغذیه با بیان این‌که قند بالای نوشابه‌های انرژی‌زا سیستم گوارشی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: «شیرین کننده‌های این نوشیدنی‌ها معمولاً ساکارز، گلوکز یا شربت ذرت است که فروکتوز بالایی دارد؛ این قند بالا می‌تواند باعث چاقی و دیابت تیپ دو شود، همچنین به دلیل کاهش تولید باکتری‌های مفید روده منجر به سندروم متابولیک می‌شود». حسینی اظهار کرد: تحقیقات نشان دادند که این نوشیدنی با توجه به کاهش حساسیت به انسولین احتمال ابتلا به دیابت را در فرد افزایش می‌دهد، همچنین به دلیل ایجاد دهیدراسیون(کم آبی بدن) عوارض منفی را برای کلیه‌ها خواهد داشت. وی با اشاره به این که مصرف زیاد کافئین باعث خروج سدیم از ادرار شده و همین مسئله منجر به کاهش عملکرد قلبی عروقی می‌شود، افزود: پوسیدگی دندان‌ و حساسیت بیش‌ازحد عاج‌ دندان‌ها را در افرادی که نوشابه‌های انرژی‌زا زیاد استفاده می‌کنند، شاهد هستیم.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.