با این روش جلوی پوکی استخوان را بگیرید

با این روش جلوی پوکی استخوان را بگیرید

پوکی استخوان بیماری خطرناکی است که با کمی تغییر در سبک زندگی مثل تحرک بیشتر و تغذیه مناسب‌تر، می‌توان به‌حد چشمگیری از عوارض آن کاست

دنیای قلم -شکستن استخوان با مشکلات بسیاری همراه است و اگر این شکستن در لگن و به‌ویژه در سن بالا رخ دهد، خطرهای جدی‌تری را در پی خواهد داشت. بنا به نتایج پژوهشی در سال گذشته، از بین افرادی که در هفتمین دهه زندگی دچار شکستگی لگن شده‌اند،‌ 6.5 درصد از زنان و 9.4 درصد از مردان در طول یک سال جانشان را از دست داده‌اند. آمار مشابه در افرادی که در نهمین دهه زندگی‌اند، بین زنان و مردان، به‌ترتیب 13.1 درصد و 19.6 درصد است، اما خبر خوب این است که افزایش استحکام استخوان می‌تواند جلوی چنین مشکلاتی را بگیرد. بنا به گزارش «وری‌ ول هلث»، براساس نتایج پژوهشی در استرالیا، حتی افزایش اندک تراکم استخوان می‌تواند خطر شکستگی، به‌ویژه شکستگی لگن را کاهش دهد.


  تغییر جزئی در سبک زندگی


در این پژوهش، افراد دو گروه بالای ۶۰ سال را در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ برای بررسی استخوان لگن‌ ثبت‌نام کردند. وضعیت این افراد را طی سال‌ها مورد بررسی قرار دادند. درحالی که تراکم استخوان یک گروه فقط ۳ درصد بیشتر از گروه دیگر بود، در این گروه شکستگی استخوان لگن ۴۶ درصد کمتر بود. این نتایج نشان می‌دهد که حتی تغییری بسیار جزئی در زندگی، اثر بسیار زیادی در زندگی سالم خواهد داشت.


 
  استخوان‌ها را حرکت دهید


اگرچه کاهش تراکم استخوان بر اثر افزایش سن حتمی است، کارشناسان معتقدند با به کار بستن برخی روش‌ها می‌توان با این روند مقابله و آن را کُند کرد. ورزش کردن در راس این روش‌هاست. هر بار که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را برای حفظ تعادل در برابر جاذبه به کار می‌بندید، آن‌ها را تقویت می‌کنید. یک متخصص توصیه می‌کند که افراد مبتلا به پوکی استخوان ورزش‌هایی انجام دهند که بر وضع بدن، تعادل، حرکت و هماهنگی متمرکز است. یکی از این حرکت‌ها حرکت پا در حالت نشسته روی صندلی است. برای این کار، در حالی که پشتتان صاف است روی صندلی بنشینید و زانوهایتان را به سمت سینه بلند کنید، انگار که می‌خواهید قدم بردارید. این حرکت بخش مرکزی، چهارسر ران و خم‌کننده‌های لگن را تقویت می‌کند.


 
حرکتی ساده برای تعادل


برای حفظ تعادل و هماهنگی، تام توصیه می‌کند در حالی که برای حفظ تعادل به چیزی تکیه کرده‌اید، یک پا را بلند کنید و آن را به مدت ۱۰ ثانیه بالا نگه دارید. لیندربرگ از متخصصان معروف جزو  طرفداران پروپاقرص پیاده‌روی است، زیرا ستون فقرات و ماهیچه‌های باسن را تقویت می‌کند. پیاده‌روی بیرون از خانه یا روی تردمیل بسیار مفیدتر از تمرین روی اسکی فضایی (الپتیکال) است. او همچنین بر پلانک (نوعی تمرین ورزشی)  و تمرین شنای سوئدی تاکید دارد، زیرا استخوان‌های مچ و ساعد و لگن را تقویت می‌کند.


 
  آیا رژیم غذایی موثر است؟


تغذیه مناسب اثر مستقیم بر سلامت بدن می‌گذارد. کلسیم و ویتامین د از جمله ویتامین‌های بسیار موثر در حفظ سلامت استخوان‌ها هستند. کلسیم استخوان‌ساز است، اما برای جذب کلسیمی که می‌خورید، وجود ویتامین د نیز لازم است. کلسیم را می‌توان با مصرف بسیاری از محصولات لبنی و غیرلبنی سرشار از ویتامین سی، مانند سبزیجات برگ‌دار و لوبیا به دست آورد. ویتامین د مورد نیاز بدن را نیز می‌توان از نور خورشید، ماهی، قارچ، شیر غنی‌شده و مکمل‌ها تامین کرد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.