عوارض جدی مصرف زیاد ویتامین دی

عوارض جدی مصرف زیاد ویتامین دی

مصرف زیاد ویتامین دی چه عوارضی دارد

دنیای قلم -ویتامین دی ماده‌ای مغذی است که بدن برای ساختن استخوان‌های سالم و حفظ سلامتی‌اش به آن نیاز دارد. بدن بدون کمک این ویتامین نمی‌تواند کلسیم را که ماده اصلی سازنده استخوان است، جذب کند.

مسمومیت با ویتامین دی حتی در افرادی که مکمل مصرف می‌کنند، نادر است. در واقع علایم مسمومیت با مصرف دوز زیاد در یک دوره طولانی ظاهر می‌شود. با این حال، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با افزایش مصرف ویتامین دی، موارد مسمومیت با این ویتامین بیشتر شده است.

بسیاری از علت‌های مسمومیت با ویتامین دی ناشی از تجویز نامناسب، مصرف نکردن طبق دستور پزشک و همچنین استفاده در دوز زیاد و به‌شیوه خوددرمانی است. مصرف بیش از حد ویتامین دی به افزایش میزان کلسیم در خون منجر می‌شود که به آن هایپرکلسمی می‌گویند.

این بیماری اغلب در مراحل اولیه و در آزمایش معمولی خون تشخیص داده می‌شود. علایم میزان زیاد کلسیم، بسته به علت و مدت زمان افزایش میزان کلسیم، متفاوت است؛ مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، کم‌اشتهایی و یبوست، عطش، افزایش ادرار، ضعف یا انقباض عضلانی، خستگی یا احساس  خستگی شدید، گیجی، استخوان‌درد، تحلیل رفتن استخوان‌ها یا شکننده شدن استخوان‌ها و فشار خون بالا. پس اگر از مکمل‌های ویتامین دی یا دوز زیاد تجویزشده استفاده می‌کنید و با علامت‌های هایپرکلسمی مواجه‌ هستید، به پزشک اطلاع دهید.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.