درست غذا خوردن چه تاثیری بر زندگی دارد

درست غذا خوردن چه تاثیری بر زندگی دارد

خوردن سبزیجات غنی از فیبر، پروتئین یا چربی در ابتدای وعده غذایی، می‌تواند قند خون را تنظیم‌ کند و باعث ترشح هورمون‌های سیری شود

دنیای قلم - دانشمندان می‌گویند نه‌تنها نوع غذایی که می‌خورید بر نحوه سوخت‌وساز بدن تاثیر دارد، بلکه ترکیب و ترتیب مصرف این غذاها هم بسیار مهم است. نتایج بسیاری پژوهش‌ها نشان داده‌ است که خوردن سبزیجات غنی از فیبر، پروتئین یا چربی در ابتدای وعده غذایی و سپس خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند برنج، نان یا ماکارونی می‌تواند قند خون را تنظیم‌ و ترشح میزان بالاتری هورمون‌هایی را که باعث سیری می‌شوند، تحریک کند. به گزارش واشنگتن‌پست، این ترتیب خلاف عادت غذایی همیشگی مردم است.
 
متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که نباید درباره هر وعده غذایی که می‌خورید وسواس داشته باشید. خوردن غذاهایی که از آن‌ها لذت می‌برید، بخش مهمی از زندگی‌ است. اما اگر معمولا غذاهای با گلیسمی یا قند بالا (کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، ماکارونی و غذاهای شیرین) مصرف می‌کنید، با رعایت نکات زیر تاثیر آن‌ها بر سلامتی متابولیک‌تان را کاهش دهید.
اول آجیل بخورید| مصرف یک مشت آجیل حاوی فیبر و چربی سالم را قبل از صرف نان یا شیرینی صبحانه قرار دهید. تحقیقی نشان داد که چربی بدن افرادی که طی ۱۶ هفته حدود ۲۰ گرم بادام (کمتر از یک مشت) قبل از وعده‌های غذایی روزانه خود مصرف می‌کردند، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.
با سالاد شروع کنید| با یک سالاد که روی آن روغن زیتون ریخته‌اید، شروع کنید. اگر می‌خواهید برای ناهار یا شام کربوهیدرات‌هایی مانند پاستا یا ساندویچ بوقلمون با نان سفید بخورید، با سالاد شروع کنید. این ترکیب حاوی چربی‌ها و فیبر مفید برای قلب است و می‌تواند سرعت هضم را کند، سطح قند خون را تنظیم و احساس سیری را بیشتر کند.
ابتدا سبزیجات و پروتئین مصرف کنید| پژوهش‌ها نشان می‌دهد وقتی افراد در وعده‌های غذایی‌شان به ترتیب مرغ، سبزیجات و برنج سفید مصرف می‌کنند، در مقایسه با زمانی که همه را با هم می‌خورند، سطح بالاتری از هورمون‌های سیری تولید می‌کنند و قند خونشان کمتر و به‌تدریج بالا می‌رود.
مصرف غذاهای با قند بالا را محدود کنید| این بدان معنا نیست که هرگز نباید سیب‌زمینی سرخ‌کرده، نان سفید، چیپس یا پوره سیب‌زمینی بخورید اما از آن‌جا که این‌ها ارزش غذایی بالایی ندارند، محدود کردن مصرف آن‌ها بسیار مفید است.
کربوهیدرات‌ خالی نخورید| کربوهیدرات‌های ساده را با مقدار کمی چربی، پروتئین یا فیبر مصرف کنید. از آن‌جا که این غذاها به‌سرعت جذب و هضم می‌شوند، به بالا رفتن سریع قند خون و سپس کاهش شدید آن منجر می‌شوند و چرخه‌ای از گرسنگی و میل به خوردن بیشتر ایجاد می‌کنند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.