همه آنچه درباره آنفولانزا باید بدانید

همه آنچه درباره آنفولانزا باید بدانید

با نزدیک شدن به فصل پاییز کم کم خطر فراگیر شدن آنفلوآنزا بیشتر می‌شود؛ بد نیست با علایم این بیماری و تفاوت‌هایش با سرماخوردگی آشنا شوید

دنیای قلم -کم کم هوا سرد و سردتر می‌شود و سر و کله بیماری‌هایی چون آنفلوآنزا و سرماخوردگی پیدا می‌شود. هرچند بهترین اقدام مراقبت و پیشگیری و به‌خصوص استفاده از واکسن آنفلوآنزاست اما اطلاع از تفاوت‌های این 2 بیماری هم کمک زیادی در مسیر پیشگیری به ما خواهد کرد. به‌تازگی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح تفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، تاکید کرد که با توجه به این‌که عامل بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری بر این بیماری‌ها ندارند. در ادامه با ما باشید تا نکاتی بیشتری درباره این 2 بیماری را مرور کنیم.  

 

 تفاوت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی


دکتر بابک عشرتی با اشاره به این‌که آنفلوآنزا نوعی بیماری ناشی از ویروس‌های آنفلوآنزاست، گفت: «آنفلوآنزای انسانی بیماری به شدت واگیرداری است و معمولا به وسیله سرفه و عطسه یک فرد بیمار منتشر می‌شود». وی با تاکید بر این‌که آنفلوآنزا با بیماری سرماخوردگی متفاوت است، توضیح داد: آنفلوآنزا و سرماخوردگی هر دو بیماری‌های مربوط به سیستم تنفسی هستند، اما توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفلوآنزا به دلیل آلودگی همه قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس ایجاد می‌شود. سیستم تنفسی درگیر در آنفلوآنزا شامل بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه است.
وی افزود: ویروس سرماخوردگی اغلب باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی می‌شود که شامل بینی و گلو است. اهمیت آنفلوآنزا در سرعت انتشار بیماری، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن است. آنفلوآنزا باعث ایجاد علایمی نظیر تب بالا، بدن درد، خستگی و علایمی است که به‌ندرت در سرماخوردگی مشاهده می‌شود.


 آثار واکسیناسیون بر پیشگیری از ابتلا به بیماری


عشرتی با تاکید بر این‌که هم اکنون موثرترین راه پیشگیری از بیماری و دفع کردن شدت بیماری انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است، گفت: پاندمی آنفلوآنزا زمانی که ویروس جدید آنفلوآنزا توانایی کافی و پایدار انتقال انسان به انسان را کسب کند، می‌تواند رخ دهد و به دنبال آن به صورت جهانی گسترش یابد.


 اهمیت آنفلوآنزای پرندگان


به گفته وی، حدود ۱۶ زیرگونه از ویروس‌های شناخته شده آنفلوآنزا قادر به ایجاد بیماری در پرندگان بوده و پرندگان به عنوان مخازن این ویروس‌ها به حساب می‌آیند. وی با تاکید بر این‌که تماس مستقیم یا غیرمستقیم پرندگان اهلی با پرندگان مهاجر آبزی، یکی از علل شایع وقوع همه‌گیری آنفلوآنزا در بین پرندگان اهلی به حساب می‌آید، توضیح داد: در این بین مراکز فروش پرندگان زنده هم نقش مهمی در انتشار همه‌گیری ایفا می‌کنند. از طرفی قرنطینه کردن مرغداری‌های آلوده و معدوم کردن پرندگان بیمار یا تماس یافته، جزو اقدامات کنترلی استاندارد برای جلوگیری از انتشار به سایر مرغداری‌ها در سطح کشور به حساب می‌آید.


  علایم آنفلوآنزا را بهتر بشناسید


او درباره علایم اولیه آنفلوآنزا در انسان‌ها، توضیح داد: تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه از علایم بیماری است. سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا 7 روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند. دفع ویروس معمولا بین 3 تا 5 روز بعد از بروز نشانه‌های بیماری و در کودکان تا 7 روز ادامه خواهد داشت.وی با تاکید بر این‌که افراد در صورت ابتلا به آنفلوآنزا بهتر است در منزل بمانند و تا زمانی که تب‌شان قطع نشده از منزل بیرون نیایند، اظهار کرد: معمولا یک روز پس از قطع تب، بیماری قابل سرایت نیست و افراد می‌توانند به کار خود بازگردند.


 آنتی‌بیوتیک‌ها؛ بی‌تاثیر در درمان آنفلوآنزا


معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: با توجه به این‌که عامل بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، ویروس است، آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری روی این بیماری‌ها ندارند. اگر بیماری شروع به بهبود کرده، ولی ناگهان مجدد عود کند احتمالا فرد دچار عفونت باکتریایی شده‌ است. در این هنگام باید با مراجعه به پزشک در صورت نیاز برای درمان عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک مصرف کنید.


 خطر آنفلوآنزا برای چه کسانی بیشتر است؟


او با تاکید بر این‌که ویروس آنفلوآنزا می‌تواند باعث عفونت ریه‌ها شده و مشکلی جدی مثل پنومونی ایجاد کند، تصریح کرد: افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و کسانی که به بیماری‌های مزمن دچار هستند بیش از دیگران در معرض عوارض خطرناک ناشی از آنفلوآنزا قرار دارند. معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره واکسیناسیون آنفلوآنزا به ایسنا اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا از ویروس غیرفعال تولید می شود و باعث ابتلا به آنفلوآنزا به علت تزریق آن نمی‌شود. البته به دلیل پاسخ ایمنی بدن به واکسن ممکن است علایمی مانند بدن درد خفیف یا تب مختصری در فرد ایجاد شود.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.