سندروم روده تحریک پذیر چیست

سندروم روده تحریک پذیر چیست

سندروم روده تحریک‌پذیر می‌تواند زندگی روزمره فرد مبتلا را تا حد زیادی مختل کند اما با اصلاح سبک‌زندگی می‌توان تا حد زیادی با آن مقابله کرد

دنیای قلم -  سندروم روده تحریک‌پذیر یا ibs بیماری عجیب و آزاردهنده است که علایمی چون درد شکم، نفخ زیاد، گاهی گرفتگی نفس، مشکلات متناوب در اجابت مزاج و در مواردی حتی خستگی را به همراه دارد. ابتلا به این سندروم می‌تواند زندگی روزمره فرد را دچار چالش و گاهی مختل کند. این بیماری علت و درمان مشخصی ندارد؛ درمان در هر فردی براساس سبک زندگی متفاوت است و زمینه بیماری هم در بسیاری با تجربه استرس زیاد تقویت می‌شود. بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری و مدیریت سبک‌زندگی است. ناگفته نماند افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند و از پیامدهای آن رنج می‌برند اما برای اطمینان از ابتلا نظر پزشک متخصص ضروری است. در ادامه نکاتی را که به کنترل این بیماری کمک می‌کند مرور می‌کنیم:
 

  چگونه نفخ و گرفتگی عضلات را در ibs کاهش دهیم؟
1) جو دوسر (مانند فرنی) را به طور منظم بخورید.
2) روزانه تا 1 قاشق غذاخوری بذر کتان (کامل یا آسیاب شده) بخورید.
3) از غذاهایی که هضم آن‌ها سخت است (مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، لوبیا، پیاز و میوه‌های خشک) اجتناب کنید.
4) از محصولات حاوی شیرین کننده‌ای به نام سوربیتول اجتناب کنید.
  برای اصلاح سبک‌زندگی چه کنیم؟
1) تا جایی که می‌توانید غذاهای خانگی را با استفاده از مواد تازه بپزید.
2) آن‌چه می‌خورید و علایمی که دارید را یادداشت کنید تا در نهایت از مصرف  چیزهایی که باعث تحریک ibs شما می‌شود اجتناب کنید.
3) سعی کنید راه‌هایی برای آرامش پیدا کنید و از قرار گرفتن در موقعیت‌های پراسترس دوری کنید.
4) پروبیوتیک‌ها را به مدت یک ماه امتحان کنید تا ببینید در رفع علایم، مفیدند یا نه؟
5) وعده‌های غذایی را به تاخیر نیندازید یا حذف نکنید.
6) خیلی سریع غذا نخورید.
7) مصرف غذاهای چرب، تند یا فراوری شده و همین‌طور نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا را به حداقل برسانید.
8) بیش از 3 وعده میوه تازه در روز نخورید.  
9) بیش از 3 فنجان چای یا قهوه در روز ننوشید.
10) از وعده‌های غذایی چشم‌پوشی نکنید. غذا خوردن در ساعت مشخص هر روز موجب می‌شود عملکرد روده تنظیم شود. اگر مشکل اسهال دارید، مصرف غذای کم ولی با فاصله‌ زمانی کمتر می‌تواند موجب بهبود علایم‌تان شود. اما اگر مشکل یبوست دارید، مصرف وعده‌های غذایی بزرگ تر و حاوی مقدار زیادی فیبر می‌تواند به حرکت غذا در روده کمک کند.
11) اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید، بهتر است ماست را جایگزین شیر کنید یا از آنزیمی برای شکستن لاکتوز استفاده کنید. مصرف کم لبنیات یا ترکیب آن‌ها با سایر غذاها هم می‌تواند به حل مشکل‌تان کمک کند. دربرخی موارد باید مصرف محصولات لبنی را به طور کل متوقف کنید. اگر مجبورید مصرف لبنیات را کلا متوقف کنید، حتما باید پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های گروه b را از منابع غذایی دیگر تأمین کنید.
در تهیه این مطلب از منابعی چون ghafaridiet و chetor.com کمک گرفتیم

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.