راههایی برای تسلیم نشدن

راههایی برای تسلیم نشدن

به بهانه روز جهانی «هرگز تسلیم‌نشدن» از ویژگی‌های رفتاری گفتیم که به کمک شما در سخت‌ترین شرایط می‌آید

دنیای قلم -فریبا البرز| ‌ کارشناس‌ارشد مشاوره‌خانواده: موانع زندگی در مسیر رسیدن به اهداف برای همه افراد وجود دارد؛ البته عبور از آن‌ها و پشت سر گذاشتن‌شان برای بعضی‌ها چالش بیشتر و نیاز به تلاش مضاعفی دارد. این فراز و نشیب‌ها در مسیر دستیابی به اهداف، گاهی شخص را به این جمع‌بندی می‌رساند که دست از تلاش بردارد و تسلیم شود اما افراد موفق، هیچ‌گاه در برابر مشکلات چنین راهکار و گزینه‌ای را انتخاب نمی‌کنند. 18 آگوست روز جهانی «هرگز تسلیم‌نشدن» و فرصت بسیار خوبی است تا از ویژگی‌های افرادی بگوییم که در موقعیت‌های حساس و پراسترس زندگی، بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.


 
1- مدیریت شرایط


فرد سالم،  قدرت مدیریت محیطی را که در آن زندگی و کار می‌کند، دارد. او با فکر کردن و تحلیل رفتارهای اعضای خانواده، دوستان، همکاران و ...، تلاش می‌کند شرایط زندگی را برای اطرافیانش مطلوب‌تر و با انتقادهای سازنده به آن‌ها کمک کند تا پیشرفت چشمگیری داشته باشند. خودش هم در برابر هر مشکلی به‌جای انداختن تقصیرها به گردن شانس یا دیگران، شرایط را به شیوه بهتری مدیریت می‌کند.


 
2- داشتن هوش‌اجتماعی


با داشتن هوش اجتماعی، فرد فعالیت‌های بی‌ارزش و بی‌فایده را از فهرست کارهایی که باید انجام دهد، حذف می کند و به انجام رفتارهای مفید و سازنده می‌پردازد. واضح است که یکی از دلایل نرسیدن افراد به اهداف‌شان که باعث تسلیم‌شدن در برابر مشکلات می‌شود، اختصاص‌دادن زمان‌شان به انجام کارهایی است که یا ضروری نیستند یا اولویت ندارند.


 
3- به‌کار گرفتن مهارت حل‌مسئله


آرزوی داشتن زندگی بدون مشکلات، غیرمنطقی است. با داشتن توانایی و یادگیری مهارت حل مسئله فرد در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود و سعی می‌کند راه‌حل مناسب را پیدا کند. حتی به تکرار مکررات هم نمی‌پردازد و می داند برای حل مشکلات باید ابداع و تنوع در تصمیم‌گیری داشت که بهره‌بردن از مهارت حل‌مسئله باعث می‌شود به این هدف دست یافت.


 
4- مقابله با استرس‌ها


استرس و اضطراب زیاد، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا افراد در برابر مشکلات خیلی ضعیف شوند و خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید، تسلیم شوند. واقعیت این است که ما در فضایی سرشار از استرس و اضطراب به سر می‌بریم. فردی که اهل تسلیم‌شدن نیست با این فشارها مقابله یا از سازوکار‌های مقابله‌ای برای رفع استرس‌ها استفاده می‌کند تا خود را برای رو‌به‌رو شدن با هر موضوع استرس‌زایی آماده کند. یک بزرگ سال سالم تحمل خود را برای محرومیت‌ها و فقدان‌ها بالا می‌برد و در نهایت به پذیرش واقعیت می‌رسد.


 
5- عبور از گذشته و امید به آینده


یک فرد سالم از گذشته عبور می‌کند، مشکلات گذشته را با تمام تلخی‌ها و شکست‌هایی که داشته، رفع یا قبول می‌کند و از کنار آن‌ها می‌گذرد و البته تلاش می کند از آن‌ها درس بگیرد تا تکرار نشوند. همچنین درباره آینده خود جهت‌گیری دارد و برای سنین جوانی، میان‌سالی و سالمندی خود برنامه‌ریزی واقعی و عاقلانه بر اساس داشته‌ها و نه آرزوها و خیالات دارد.


 
6- شجاع اما با سنجیدن جوانب


فردی که با شکست و تسلیم‌شدن بیگانه است، به طور قطع شجاعت دارد. شجاعت برای انجام امور، اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد و این یکی از رموز موفق شدن در هر کاری است. البته یک فرد شجاع باید برای انجام کارها و اقدامات خویش، تمام جوانب موجود را بسنجد. البته این مسئله با دو دل بودن و بدبینی متفاوت است. در واقع به عبارت ساده‌تر چشم بسته و از سر خوش باوری و ساده‌لوحی کاری را انجام نمی‌دهد اما تمام جوانب احتیاط را در نظر می‌گیرد تا در آینده، پشیمان نشود.


 
7- خلاقیت و کنجکاوی


انسان‌های بی‌تفاوت، بی‌احساس و غیر کنجکاو به موضوعات روزمره، انسان‌های طبیعی و عادی نیستند. علاقه‌مندی و شور و حرارت متناسب و به‌جا از ویژگی‌های رفتاری یک بزرگ سال سالم است که بعضی‌ها، درک و نگاه درستی به آن ندارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری افراد موفق این است که باید خلاق باشند و برای زندگی خود ایده و اهداف نو و سازنده داشته باشند تا احتمال دستیابی‌شان به موفقیت، بیشتر شود.
 
8- حمایتگر و قابل انعطاف‌بودن 
یک فرد همیشه موفق، حمایتگر و هدایتگر است و چون امن است می‌توان به او در حد مطلوب به عنوان همسر، همکار، دوست و ... تکیه کرد. او خودش را دوست دارد و چون توانسته خودش را از محبت پر کند به دیگران هم محبت می‌کند. فردی که توان زیادی برای مقابله با مشکلات دارد، باید گذشت و بخشش داشته باشد و سخت و غیر قابل‌انعطاف نباشد و در عین حال بتواند احساسات خود را بروز دهد. 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.