دلایل خواب آلودگی بعد از غذا چیست

دلایل خواب آلودگی بعد از غذا چیست

چطور غذا بخوریم که خوابمان نبرد

دنیای قلم -دلایل متعددی وجود دارد که خوردن یک وعده غذایی می‌تواند به‌جای افزایش سطح انرژی در شما، باعث شود احساس خستگی کنید و میل به خواب داشته باشید. به‌نوشته نشریه پزشکی prevention؛ احساس خستگی کوتاه‌مدت بعد از مصرف غذا تا حد زیادی طبیعی است. اما اگر این وضعیت طولانی شده و شما بلافاصله بعد از صرف وعده غذایی نیاز به خواب پیدا می‎کنید، باید دلایل آن را در این گزارش بخوانید:


 افزایش مصرف کربوهیدرات و چربی


فست‌فودها بدون تردید خوشمزه هستند؛ اما اگر سرشار از چربی و کربوهیدرات باشند، اغلب باعث می‌شوند که احساس تنبلی کنید. هورمون کوله‌سیستوکینین (cck) که از روده کوچک ترشح می‌شود، اغلب در این‎جا مقصر است. این هورمون در دستگاه گوارش تولید و آزاد می‌‌شود و به هضم پروتئین و چربی کمک می‌کند. نتایج برخی تحقیقات نشان می‎دهد، بین افزایش تولید cck پس از خوردن یک وعده غذایی پرچرب و احساس خواب‌آلودگی چند ساعت بعد، ارتباط وجود دارد.


افزایش تولید برخی هورمون‌ها

وقتی غذاهای غنی از تریپتوفان، به مقدار زیاد آن‌هم همراه با کربوهیدرات در وعده غذایی مصرف می‌کنید، چند ساعت پس از خوردن غذا، احساس خستگی می‌کنید. تریپتوفان اغلب در بوقلمون، مرغ، شیر، نان، شکلات، کنسرو ماهی تن، پنیر چدار، بادام‌زمینی، جو دوسر و... یافت می‌شود. تریپتوفان، این اسید آمینه ضروری به بدن شما کمک می‌کند تا هورمون‌های آرامش‌بخش سروتونین و ملاتونین تولید کند. به‌ همین‌ دلیل، درباره این اسید آمینه حتی به عنوان درمانی برای اختلالات خواب، تحقیق و مطالعه انجام شده است.


 خوردن وعده‌های سنگین

گاهی اوقات، احساس خستگی بعد از غذا‌خوردن بیشتر به مقدار خوردن شما بستگی دارد. دلیل آن ساده است: هرچه وعده غذایی بیشتر باشد، انرژی بیشتری برای تجزیه آن در بدن لازم است. صرف تمام این انرژی می‌تواند به خستگی منجر شود.


 عدم تحمل غذایی

عدم تحمل غذایی، یا حتی حساسیت غذایی، اغلب با مشکلات گوارشی همراه است. اما خستگی را هم باید به فهرست علایم آن اضافه کرد. به‌ عنوان‌ مثال، چه حساسیت به گلوتن داشته باشید چه بیماری سلیاک، ممکن است پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس خستگی کنید، زیرا می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود.


وجود بیماری‌های زمینه‌ای

برخی بیماری‌ها می‎توانند در جذب مواد مغذی از غذا اختلال ایجاد کنند، مانند کم‌خونی. در این صورت ممکن است احساس خستگی کنید. علاوه‌ بر‌ این، برهم خوردن تعادل هورمونی، حساسیت به انسولین یا سندروم پس از غذای ایدیوپاتیک (ips) می‌تواند ارزش بررسی را داشته باشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.