زاگرس بی‌دفاع و زخمی

زاگرس بی‌دفاع و زخمی

مقدار آتش‌سوزی جنگل‌ها در كشور ما به‌طور میانگین قریب به 15 هزار هكتار در هر سال است.

دنیای قلم -  محدثه كاظمی : تلاش نیروهای مردمی، منابع طبیعی و بالگرد برای مهار آتش زاگرس، تا كنون اثر بخش نبوده است!! خبری تكراری و واقعیت همیشگی زاگرس! زاگرس زخمی آتش‌سوزی‌هاست و این قصه هر سال تكرار می‌شود. تكراری كه هر سال ناگوارتر از سال قبل تكرار می‌شود! امسال هم از بعدازظهر روز پنجشنبه۱۲مرداد ماه آتش‌سوزی آغاز شد. برآوردهای اولیه حاكی از آسیب دیدن حدود ۳۰۰ هكتار از جنگل‌های زاگرس در این آتش‌سوزی است. وزش باد شدید، دسترسی سخت منطقه، وسعت زیاد، شرایط بالای علوفه‌ای مراتع، در كنار كمبود نیروی انسانی و تجهیزات پشتیبانی در عدم مهار و كنترل حریق نقش بسزایی دارند!


مقدار آتش‌سوزی جنگل‌ها در كشور ما به‌طور میانگین قریب به 15 هزار هكتار در هر سال است. این مقدار برای كشور ما عدد بزرگی محسوب می‌شود زیرا تنها ۷ درصد از مساحت كشور را پوشش جنگلی تشكیل داده و ۹۳ درصد مابقی مساحت كشور خشك و نیمه‌ خشك است و این آتش‌سوزی‌ها به خشك شدن بیشتر كشور دامن می‌زند و این در حالی است كه ۴۰ درصد از آب شیرین ایران تنها در محدوده زاگرس تولید می‌شود! 
 به جز تامین آب، ایستادگی در برابر گرد و غبار و كاهش غلظت آن و جلوگیری از افزایش دمای هوا از دیگر كاركردهای كلان زاگرس است كه به كمك كوه‌های كشیده و جنگل‌ها حاصل‌ شده است. هر هكتار جنگل دست‌كم ۶۸  تن گرد و غبار را در خود نگه می‌دارد. جنگل‌های زاگرس، اگرچه نسبت به جنگل‌های هیركانی و بارانی متراكم نیستند ولی برای كشوری با آب‌وهوای گرم و خشك بسیار حیاتی هستند. در دهه‌های اخیر یك‌ششم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلایل گوناگون از بین رفته است. زاگرس، ریه‌های ایران است و ایران بدون ریه نمی‌تواند تنفس كند و می‌میرد!‌ 


برای مهار آتش‌سوزی در چنین مناطقی باید از تجهیزاتی مانند هلیكوپتر و هواپیماهای آب‌بر به حد كافی استفاده شود اما با توجه به كمبود امكانات در این زمینه داوطلبان و نیروهای سازمان‌های مردم نهاد مجبور هستند وسایل و امكانات از جمله بیل و كلنگ و آب را با شرایط دشواری به نیروهای اطفای حریق برسانند. 
سال گذشته انتقادات زیادی از سوی كارشناسان، فعالان محیط زیست، مردم و رسانه‌ها به نحوه عملكرد دستگاه‌ها در زمینه تامین امكانات و اعزام بالگرد برای اطفای حریق وارد شد و طی این مدت نهادهای مختلفی از حل مشكل تامین بالگرد برای اطفای آتش‌سوزی جنگلی، استقرار دائم بالگرد در زاگرس برای اطفای حریق جنگل‌ها و تامین سایر تجهیزات اطفای حریق خبر دادند اما در سال جدید همان قصه سال گذشته تكرار شد.


دوستداران طبیعت می‌دانند كه منابع طبیعی در هرجای زمین ارزش و اهمیت زیادی دارد و لازم است در جهت حفظ این منابع تلاش شود اما كمبود امكانات، عملكرد دستگاه‌های مختلف و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در زمینه اطفای حریق جنگل‌های كشور به خصوص زاگرس طی سال‌های اخیر باعث شده است كه این سوال در جامعه شكل بگیرد كه اگر امكانات هست چرا در حوادث حریق جنگل‌های كشور به‌كار گرفته نمی‌شود؟ و چرا زاگرس هر سال زخمی‌تر از سال پیش می‌شود؟!

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.