بیماری قلبی باعث مشکلاتی در خواب می‌شود

بیماری قلبی باعث مشکلاتی در خواب می‌شود

بیماری قلبی چه زمانی باعث خر و پف می شود

دنیای قلم -تحمل صدای خروپف برای خیلی‌ها آزاردهنده است، اما می‌دانید قطع مکرر تنفس موقع خروپف حتی برای لحظاتی کوتاه به مشکلات قلبی و عروقی می‌انجامد و تهدیدی احتمالی برای زندگی فرد پدید می‌آورد؟ 
مبتلایان به بیماری قلبی اغلب اختلال خواب دارند و دانشمندان برای نخستین بار در مطالعه‌ای جدید روی موش‌ها و بافت انسانی، بین این دو بیماری‌ ارتباطی مستقیم پیدا کرده‌اند. 


به گزارش لایو ساینس، یافته‌های این پژوهش که به‌تازگی منتشر شد، نشان می‌دهد بیماری قلبی ممکن است تولید هورمون خواب ملاتونین در مغز را به‌دلیل آسیب به دسته‌ای از اعصاب که به هر دو اندام قلب و مغز عصب‌رسانی یا آن‌ها را به هم متصل می‌کند،‌ مختل کند. این اعصاب که در گردن قرار دارد، بخشی از دستگاه عصبی خودمختار است که فرایندهای غیرارادی بدن مانند تنفس و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. 


از آن‌جا که اعصاب منشعب از گانگلیون فوقانی گردن هم به قلب و هم به غده صنوبری (ساختار کوچک مغز که مسئول تولید ملاتونین است) متصل می‌شود، مشکلات مربوط به قلب می‌تواند توضیح دهد که چرا سازنده ملاتونین بدن از مسیر خارج می‌شود. این پژوهش از آن نظر اهمیت دارد که سازوکار جدیدی را پیشنهاد می‌کند که برای توضیح دلیل ابتلای بیشتر مبتلایان بیماری قلبی به اختلال خواب مفید است. هرچند برای هرگونه درمان احتمالی نشئت ‌گرفته از این سازوکار باید مطالعات بیشتر و آزمایش‌های بالینی انجام شود. پژوهشگران امیدوارند این مطالعه سرانجام راه را برای تولید داروهای جدید ویژه درمان اختلال خواب ناشی از بیماری قلبی هموار ‌کند تا بسیاری از بیماران را از آثار جانبی ناگزیری که قرص‌  های خواب‌موجود به همراه می‌آورد، نجات دهد.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.