پیامدهای مثبت اخراج از محل کار

پیامدهای مثبت اخراج از محل کار

افراد سرشناس بسیاری مانند استیو جابز، رابرت رد فورد، اوپرا وینفری و ... در مقطعی از حرفه خود اخراج شدند؛ چطور این اتفاق ویرانگر را مدیریت کنیم؟

دنیای قلم - فرزانه شهریاردوست| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی:   شنیدن جمله «شما اخراج/تعدیل شدید» برای هر فرد شاغلی وحشتناک است. اگر به تازگی از شغل خود اخراج شده‌اید، واکنش شما ممکن است گریه کردن، فریاد زدن و گذراندن روزها در خانه همراه با غم و اندوه باشد. در لحظه اخراج شدن، حس شما می‌تواند حس زمین خوردن و شکست باشد، اما به یاد داشته باشید این رویداد به ظاهر فاجعه‌بار، بسیار رایج است. افراد بسیار سرآمدی مانند استیو جابز، آنا وینتور(سردبیر مشهورترین مجله مد و فشن) ، اپرا وینفری، رابرت رد فورد(کارگردان سرشناس سینما) و ... همگی در مقطعی از حرفه خود اخراج شدند.  در سال 2010، وینتور در کنفرانسی گفت: «من به شما توصیه می‌کنم که حداقل یک بار اخراج شوید. این یک تجربه یادگیری عالی است». از دست‌دادن شغل می‌تواند یک تجربه دشوار و ویرانگر برای هر کسی باشد که به تغییر ناگهانی شرایط منجر می‌شود و اغلب به اقدامات فوری نیاز دارد. اگر شغل خود را از دست داده‌اید، در ادامه راهکارهایی برای بهبود شرایط پس از از دست دادن شغل و بازگشت به بازار کار ارائه می‌شود.
 

 دلایل اخراج یا فسخ قرارداد خود را بیابید


ممکن است مفید باشد که از کارفرمای سابق خود بخواهید دلیلی برای اخراج شما ارائه کند. با توجه به این که ممکن است انجام این گفت و گو دشوار باشد، مهم است که با ظرافت این کار را انجام دهید، خونسرد بمانید و خودتان را جمع‌و‌جور کنید. درک این که چرا کار شما خاتمه یافته است، می‌تواند به شما کمک کند زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید و این موضوع، جست‌وجوی فرصت شغلی جدید را برای شما آسان‌تر می کند.


 با شرایط خوبی مجموعه قبلی را ترک کنید


بهتر است با شرایط خوبی مجموعه قبلی را ترک کنید. کارفرمایی که شما را اخراج کرده، ممکن است بتواند به کارفرمای آینده شما، بازخورد مثبتی درباره شما ارائه کند. این موضوع به خصوص در صورتی صادق است که بدون هیچ تقصیری از کار اخراج شده باشید؛ مانند کوچک‌کردن مجموعه یا کمبود بودجه. حتماً از همکاران و مدیران‌تان برای زمان‌هایی که در شرکت با آن‌ها صرف کرده اید، تشکر کنید و تمام مراحلی را که از شما می‌خواهند قبل از ترک مجموعه  انجام دهید. در ضمن، اگر واجد شرایط دریافت مزایای بیمه بیکاری هستید، برای دریافت آن اقدام کنید.


برای کاهش استرس تلاش کنید


پس از از دست‌دادن شغل خود زمانی را برای کاهش استرس اختصاص دهید و درباره مرحله‌ای از زندگی که در آن قرار گرفته‌اید، فکر کنید. ممکن است درنظر داشته باشید که نقاط قوت و ضعف خود را بنویسید، از چه چیزهایی در شغل خود لذت می‌بردید، از چه چیزهایی لذت نمی‌بردید و چه نقش‌های شغلی دیگری برای شما جالب به نظر می‌رسد. در این مدت به نیازتان برای مراقبت از خود توجه کنید. در حالی که مهم است رزومه خود را به روز کنید، برای کار درخواست دهید و در مصاحبه‌ها شرکت کنید، اما استراحت کردن و پاداش دادن به تلاش‌های خود به روش‌های کوچک و معنادار هم مفید است. این می‌تواند شامل کارهای ساده‌ای مانند پیاده‌روی روزانه، گذراندن وقت با عزیزان یا خواندن کتاب باشد.


 رزومه خود را به روز کنید


اگر چند سالی است که شاغل بوده‌اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رزومه خود را به روز یا رزومه جدیدی ایجاد کنید. به تجربه ها، مهارت‌ها و آموزش‌هایی فکر کنید که در طول کار خود کسب کرده‌اید. با دقت به ارتباط شرح وظایف شغل قبلی خود و آگهی‌های شغلی فعلی نگاه کنید. می‌توانید از نمونه‌هایی از رزومه‌ها در موقعیت شغلی خود الهام بگیرید.


حالا نوبت جست‌وجوی مشاغل جدید است


هنگامی که رزومه خود را به روز کردید، شروع به جست‌وجوی مشاغل جدید کنید. اگر از شغل خود لذت می‌بردید و می‌خواهید همان مسیر شغلی  را ادامه دهید، به دنبال موقعیت‌هایی باشید که با مهارت‌ها و سطح تجربه شما مطابقت دارد. اگر مطمئن نیستید یا به دنبال مسیر شغلی جدیدی هستید، زمانی را برای بررسی مشاغلی اختصاص دهید که به نظر می‌رسد لذت‌بخش یا جالب هستند و درباره آن‌ها تحقیق کنید. اگر شغل جدید شما به مهارت نیاز دارد، ممکن است لازم باشد یادگیری مهارت‌های خاصی را درنظر بگیرید.


 آماده صحبت درباره اخراج خود باشید


از دست دادن شغل یا تعدیل شدن رایج است و ممکن است در طول مصاحبه شغلی از شما درباره آن سوال شود. ممکن است این سوالات را با شما مطرح کنند؛ «چرا به دنبال شغل هستید؟» یا «چرا آخرین شغل خود را ترک کردید». شما باید پاسخ این سوالات را آماده کنید تا بتوانید خود را در مثبت‌ترین وجه نشان دهید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.