خطرات جدی زیاد یوتیوپ نگاه کردن

خطرات جدی زیاد یوتیوپ نگاه کردن

اگر زیاد یوتیوپ نگاه می کنید ، بخوانید

دنیای قلم -پژوهشگران مؤسسه تحقیقات و پیشگیری از خودکشی استرالیا و دانشکده روان شناسی کاربردی دانشگاه گریفیت در مطالعه‌ای به‌دنبال این رفتند که ببینند بزرگ‌ترین پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری ویدئو در جهان می‌تواند چه آثار منفی و مثبتی بر سلامت ذهن داشته باشد؟ آن‌ها به تازگی نتایج این پژوهش را منتشر کردند که مورد توجه کاربران فضای‌مجازی قرار گرفته است.


   آسیب‌های روانی تماشای یوتیوب


محققان این پژوهش دریافته‌اند که میان استفاده زیاد از یوتیوب با تماشای برنامه‌های آن و افزایش احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی، پیوندی وجود دارد. آن‌ها می‌گویند رابطه یک‌طرفه‌ای که بین بیننده و محتواساز ایجاد می‌شود، تشدیدکننده مشکلات روانی فرد است و محتواهای مربوط به خودکشی هم باید از دسترس مخاطبان خارج و درعوض محتواهای مثبت و امیدوارکننده به کاربران پیشنهاد داده شود.


   خطر بیشتر در کمین زیر 29 ساله‌ها


پژوهشگران دانشکده روان شناسی کاربردی دانشگاه گریفیت می‌گویند بیشترین گروهی که از تماشای ویدئوهای یوتیوب آسیب می‌بینند، افراد کوچک‌تر از 29 سال هستند که بیش از همه درباره زندگی بقیه ویدئو تماشا می‌کنند. دکتر «لوک بالکوم»، محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: ایجاد رابطه فرااجتماعی میان تولیدکنندگان محتوا و دنبال‌کننده آن‌ها نگران‌کننده است؛ هرچند نمونه‌های معدودی از ایجاد رابطه مثبت هم دیده شده است.


   یوتیوب جوانان را از تعاملات رودررو محروم می‌کند


او ادامه می‌دهد: «این روابط آنلاین می‌توانند شکافی را در زندگی افرادی که مثلاً اضطراب اجتماعی دارند، پر کنند، اما درعین‌حال می‌توانند موجب تشدید مشکل این افراد شوند؛ چون این انسان‌ها دیگر درگیر تعاملات رودررو نمی‌شوند و این تعاملات در سال‌های رشد شخصیتی افراد اهمیت به‌خصوصی دارند.» محققان در این پژوهش بیش از دو ساعت تماشای یوتیوب در طول روز را به‌عنوان سطح زیاد و بیش از پنج ساعت را به‌عنوان مقدار افراطی در نظر گرفتند. آن‌ها همچنین می‌گویند اقدامات بیشتری باید انجام شود تا از پیشنهاد محتواهای مربوط به خودکشی به کاربران جلوگیری شود. دانشمندان ادعا می‌کنند که جست و جوی روش‌های خودکشی اصلاً نباید ممکن باشد اما چون الگوریتم یوتیوب پیشنهادهای خود را براساس جست‌وجوهای قبلی ارائه می‌کند، وضعیت ویدئوهای پیشنهادی به کاربران می‌تواند بد و بدتر شود. آن‌ها توصیه کرده‌اند که درعوض از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیشنهاد ویدئوهای مثبت و امیدوارکننده به افرادی استفاده شود که نیازمند تماشای این ویدئوها هستند. نتایج این پژوهش در مجله mdpi informatics  منتشر شده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.